Hvad kostede det at udgive bogen ‘Hold Vejret’?

Hold vejret
Hold vejret

I 2010 besluttede jeg mig for at skrive en bog om fridykning.

Bogen ‘manglede’ på det danske og internationale marked og jeg kunne se at jeg havde mulighederne for at skrive den.

Hvis nogen skulle gøre det, så skulle det være mig.

1. september 2014 (altså 4 år senere) udkom den så og har været at købe i dykkerforretninger og boghandlere lige siden.

I denne artikel vil jeg gerne dele mine udgifter fra de seneste 12 måneder frem til udgivelsen med dig.

Men først lidt baggrundshistorie om projektet, så du kan sætte tallene i kontekst.

>>Ellers tak, jeg vil direkte til udgifterne!

Hvorfor udgive sin bog selv?

Der kan være mange gode grunde.  Jeg kontaktede aldrig et forlag for at høre om der var interesse for at få min bog udgivet. Det var faktisk aldrig mit ønske at udkomme på et forlag.

At jeg så senere selv blev kontaktet er en sjov krølle på den historie. Mere om dette i et andet indlæg.

Der var især 4 grunde som gjorde at jeg ville være selvudgivende forfatter.

1. Jeg havde allerede godt fat i mine læsere

Jeg vidste allerede at der var et marked for min bog. Jeg driver Danmarks største hjemmeside om fridykning og undervandsjagt Undervandsitetet.dk og har en stor mailliste og en facebookside hvor der er god aktivitet og mange der følger med.

Undervandsitetet.dk
Undervandsitetet.dk

Jeg havde derfor ikke behov for et forlag i forhold til at få bogen markedsført – det skulle jeg nok selv klare.

“Bogmesser, hvem har brug for dem?” tænkte jeg. Min oplevelse var at jeg fik ret. Jeg HAR godt fat i mine potentielle købere og min crowdfunding beviste dette – og jeg tror ikke de tager på bogmesse…

Crowdfunding
‘Crowdfunding’ er en måde hvor man kan få finansieret produkter eller projekter via brugerne/kunderne (eller hvem som helst der har lyst til at støtte).

I mit tilfælde handlede crowdfundingen om at man kunne støtte projektet ved at forbestille og betale for bogen – inden den udkom.

2. Forlagene tager sig ALT for godt betalt

Man modtager ca. 15 % per solgt bog (afhængig af hvilken deal man har) som forfatter på et forlag. Det synes jeg er alt for lidt. Jeg havde slet ikke lyst til at se en så stor del af kagen gå til et forlag.

Som selvudgiver betød det (desværre) også at jeg skulle betale for ALLE udgifterne selv. Men på det tidpunkt tænkte jeg at det kunne jeg sagtens gøre selv. Jeg havde nemlig læst Cammilla Rysgaards blogindlæg om hvad det kostede for hende at udgive sin egen bog. Hun udgav sin bog ‘Medlemssidemanualen’ og havde omtrent 25.000-30.000 kr i udgifter med et oplag på 1000 bøger.

Jeg vidste godt at min bog ville være mere ambitiøs på indholdssiden og mere coffeetable-agtig end Cammillas og derfor ville blive dyrere at producere. Ikke et ondt ord om Cammillas bog. Men i forhold til grafik, illustrationer, farver, størrelse, oplag  og papirtype er det to meget forskellige bogudgivelser.

At min bog skulle ende med at blive næsten 10 gange så dyr som Cammillas havde jeg dog alligevel ikke ventet. Men undervejs blev jeg ramt af succes  og medvind (mere om den proces i næste artikel).

3. Jeg ville styre processen selv

Det er et godt udgangspunkt og god læring i projektledelse at udgive en bog af den kaliber som ‘Hold Vejret’ er. Men det er også et kæmpe arbejde. Jeg havde aldrig i mit liv forestillet mig at projektledelsen og koordineringen alene, skulle tager mig 12-15 timer ugentlig i 6-7 måneder EFTER at bogen var skrevet færdig og i min optik bare manglede opsætning og smårettelser…

I alt tog arbejdet med bogen altså knap 4 år og det seneste kalenderår blev det et halvtidsarbejde (mindst) oven i mit fuldtidsarbejde.

Hvis man ikke har umanerlig god tid – eller udgiver en langt mere ’simpel’ bog i forhold til grafik og opsætning (krimi, roman uden fotos, sort/hvid). Så tror jeg man skal overveje om det er tiden værd at selvudgive sin bog.

Jeg er sikker på at jeg ikke skal regne timeløn ud for mig selv.

4. Det skulle være MIN bog

Jeg ville ikke gå på kompromis med noget. Fotos, opsætning, stikordsregister, faktabokse, grafik, illustrationer, interviews, links til videoer og tekster skulle sidde lige i skabet. Det kom de til. Jeg er vanvittig stolt af produktet. ‘Hold Vejret’ er megaflot og gennemarbejdet på rigtig mange planer, men spørgsmålet lurer hele tiden i baghovedet:

Ville det ikke have været lettere at få et forlag til at lave alt det arbejde? – og slippe for alt bøvlet?

Økonomien i ‘Hold Vejret’

Herunder kommer samtlige af mine udgifter fra 1. oktober 2013 til 1. oktober 2014 relateret til ‘Hold Vejret’.

Det blev en kæmpe udskrivning og kun fordi jeg samtidig lavede en meget succesfuld crowdfunding havde jeg et cashflow der gjorde at jeg aldrig kom i minus.

Crowdfunding er i øvrigt også enormt tidskrævende (at du ved det) så hvis du vil finansiere dine projekter på den vis så skal du vide at det kan tage meget af din tid, som du måske kunne have brugt bedre?

Udgifter til redaktørarbejde – korrektur mm.

Jeg arbejdede tæt sammen med Thomas Vinge og Louise Fischer-Nielsen omkring at få sproget til at blive præcist og letlæst. Ingen af de to er fridykkere og derfor kunne de indtage en læseposition som for mig var umulig, fordi jeg som ekspert i fridykning allerede er ‘insider’. Thomas og Louise satte fingeren ned på alle de steder hvor sproget kunne forbedres, hvor sammenhængen haltede, hvor der var for meget indforstået fagsnak og hvor jeg gentog mig selv.

Thomas og Louise er professionelle og har hvert deres firma hvor de arbejder med tekstoptimering, oversættelser, korrektur mm. Af forskelige årsager fik jeg deres arbejde for en urimelig meget venlig timeløn. Det var uden tvivl et scoop at have dem ombord og jeg vil anbefale dig (uanset dit skriftlige niveau) at du også har trænede professionelle sprog-flue-kneppere til at læse din tekst igennem inden den publiceres.

Du kan aldrig selv læse din egen tekst med de samme øjne som en der kommer udefra…

Thomas Vinge er en trænet redaktør og forfatter til flere bøger. Han har erfaringen og rutinen som jeg kunne læne mig op ad og sammen fandt vi en stil som gjorde at bogen var fagligt præcis, men let at læse. Kontakt Thomas her

Louise Fischer-Nielsen er en sprog-ninja med det sorte bælte i verbal og skriftlig formidling. Universitetsuddannet retoriker og både hurtig og skarp. Louise kan du kontakte på hendes hjemmeside Louise Fischer-Nielsen.dk.

De samlede udgifter til +200 timers korrektur, transkriptioner af interviews, redaktørarbejde, sprogoptimering, grundig læsning, oversættelser, assistentopgaver (research med mere), faktatjek på i alt +96.000 ord samt et håndlavet gennemtjekket stikordsregister:

50.811 kr ex moms.

Omkring denne udgiftspost: Jeg valgte tidligt at overdrage mange retteopgaver til Louise. Hun var både hurtig og dygtig til prisen.

Det gav ofte mere mening at jeg arbejdede med markedsføringen og projektledelsen nu hvor teksten var færdigskrevet – men stadig trængte til at blive strammet op .

Det blev derfor til rigtig mange timer hos både Thomas og Louise. Det var et valg jeg traf for at kunne frigive tid til andre opgaver (ved siden af mit fuldtidsjob og tid med min meget forstående kæreste).

DU vil muligvis kunne gøre dette billigere, hvis du gør mere selv. Men for mig gav det god mening at få meget hjælp til den sidste og (synes jeg) kedelige del af tekstarbejdet.

Udgifter til fotos og illustrationer

Jeg kan godt selv tage lidt fotos og jeg har valgt at have nogle af mine bedste fotos med i bogen. Men jeg har hverken udstyr eller evner til at tage de virkelig imponerende fotos.

2014-12-29 00.51.34

Fra Marketers (super fedt forum om online marketing) havde jeg mange gange fået understreget af Anders Saugstrup hvor vigtigt det er at imponere visuelt når man arbejder med content marketing – og det samme ville uden tvivl gøre sig gældende med et produkt som ‘Hold Vejret’. Jeg havde brug for visuel gennemslagskraft så bogen ville tage sig godt ud på min landingpage, i butikkerne og på stuebordene.

Derfor var jeg nødt til at skaffe et så godt billedmateriale, at bogens udseende alene ville kunne sælge, skabe et godt indtryk og give omtale i alle typer af medier (selvfølgelig også sociale medier).

Derfor kontaktede jeg de bedste fotografer jeg overhovedet kendte i det internationale fridykkermiljø og fik i mange tilfælde lov til at bruge deres fotos gratis!

Jeg købte kun fotos af Daan Verhoeven og Nanna Kreutzmann – og kvaliteten har været fantastisk. Forsidefotet (af Daan) har i sig selv givet bogen en en visuel identitet (og hjulpet crowdfundingen enormt) og både Daans og Nannas fotos har givet bogen det niveau af professionalisme og lækkerhed der er så vigtigt for at give gennemslagskraft og salg.

Udgifter til fotos i alt:

10.600kr ex moms (i alt  158 fotos – 30 var mine egne)

Omkring denne udgiftspost: Jeg har på alle måder fået vennetjenster fra samtlige fotografer (betalte som ubetalte). Med mindre du kender nogle fotografer personligt skal du nok forvente at bruge flere penge per foto, end jeg har været heldig at nøjes med.

Udgifter til Facebook markedsføring

Jeg fandt hurtigt ud af at jeg ikke havde en stor nok kontantbeholdning i mit lille firma til at finansiere produktionen og trykningen af bogen (hvis jeg skulle holde fast i  de lækre, men dyre løsninger). Derfor kastede jeg mig over crowdfunding for at få råd til den kvalitet jeg ville have. Det gik heldigvis godt.

For at gøre opmærksom på bogprojektet og denne crowdfunding brugte jeg min mailliste, min facebookside og facebook annoncering. Organisk aktivitet og udsendelse nyhedsmails var gratis (via Mailchimp), men annonceringen kostede mig lidt penge.

Udgifter til facebookannoncering i alt:

2582,16 ex moms

Omkring denne udgiftspost: Du skal kun bruge penge på Facebook hvis du kan se at du får flere penge ud end du poster ind.

Set i bakspejlet burde jeg nok have brugt endnu flere penge på facebookannoncer, men jeg arbejder med en relativt lille målgruppe og jeg ønskede heller ikke at de skulle blive ‘trætte’ af at høre om min bog.

Har du en bredere målgruppe og ved hvordan man annoncerer på facebook vil jeg råde dig til at have langt større udgifter her. Min mailliste var i øvrigt mere effektiv end facebook i forhold til at få forbestillinger og succesfuld crowdfunding.

>>Læs artiklen: Derfor skal du have en mailliste

Udgifter til grafiker, illustrationer og opsætning

2014-12-29 00.54.00

Da jeg søgte efter en grafiker kontaktede jeg Nikolaj Astrup Madsen, som på det tidspunkt netop havde færdiggjort sin bog ‘Bedre’ (Download Nikolajs bog ‘Bedre’ her).

Nikolaj anbefalede mig Kim Dolleris fra Beneath som havde stået for layout og grafik på sin bog ‘Bedre’. Anbefalingen førte videre til Karina Elsig fra QuickFoxLazyDog som jeg endte med at arbejde sammen med fra start til slut.

Mine samlede udgifter til grafik, opsætning, illustrationer og udarbejdelse af mini-version (download mini-udgave af ‘Hold Vejret’ som PDF her) + diverse salgsmateriale:

50.750 kr ex moms

Omkring denne udgiftspost: Den største fejl jeg gjorde og som kunne have sparet mig mange timer til både grafiker og korrekturlæser var at min grafiker fik en alt for ufærdig tekst at arbejde med.

Denne ufærdige tekst gav unødig mange rettelser, frem og tilbage i InDesign dokumentet, som ville have været langt hurtigere at klare i et worddokument mellem jeg og korrekturlæseren, Louise.

Set i bakspejlet kunne jeg have sparet en del timer hos både korrekturlæser og grafiker ved først at inddrage grafikeren senere i forløbet. Når teksten var 110% færdig.

Trykning: Hvad koster det at få trykt en bog?

Igen blev jeg lidt snydt af Cammilla Rysgaards udgifter for hendes bogtryk af ‘Medlemssidemanualen’ (14.000 kr for 1000 bøger). Trykningen af min bog blev langt dyrere fordi jeg traf nogle dyrere valg.

Her er en liste over de valg som gjorde at mit bogtryk kom til at koste meget mere end Ca,millas ‘Medlemssidemanualen’:

  • Farvetryk på alle sider (4+4)
  • Hardback
  • Tykt fotopapir
  • + 300 sider
  • FSC-mærkning af papiret (god samvittighed)
  • Størrelse (format) 17×24 cm
  • 2000 eksemplarer

2014-12-29 00.50.42

Igen må jeg understrege at Cammillas bog er rigtig god og at jeg selv har haft meget glæde af den. Jeg sammenligner med den fordi hun ligesom jeg har delt sine udgifter, så samlet giver det DIG 2 cases at gå ud fra.

Valg af trykkeri

Jeg valgte at benytte mig af trykkeriet Zeuner. Dette trykkeri fik jeg anbefalet af Peter Leidersdorff som året forinden havde fået trykt ‘Dykkerbogen’ her. Samarbejdet med Zeuner gik fint og selvom de lavede et par smuttere (blandt andet leverede forkerte kuvertstørrelser) så kom vi godt i mål og resultatet blev flot. Der var god kommunikation hele vejen igennem.

Pris for trykning af i alt 2000 bøger

90.506,40 kr ex moms

Cirka 45,25 kr per bog (ex moms).

Havde jeg bestilt 1000 bøger havde stykprisen været noget højere.

Omkring denne udgiftspost: Jeg overvejede at få bogen trykt i Ungarn eller Polen hvor priserne er billigere, men jeg turde ikke være så langt fra processen. Jeg overvejede også at lave en paperback version (det ville have sparet mig 15-20%) men valgte altså til sidst den dyre, lækre og danske løsning.

Samlede udgifter

De samlede udgifter for produktion, tryk og markedføring af ‘Hold Vejret – en bog om fridykning’.

Samlede udgifter Beløb ex moms
Tekstarbejde mm50.811 kr
Grafisk arbejde50.750 kr
Markedsføring2.582,16 kr
Fotos og illustrationer10.600 kr
Tryk – 2000 bøger90.506,40 kr
I alt205.249,56 ex moms

Er det dyrt? Nej ikke hvis man bruger danske professionelle firmaer og freelancere og ønsker høj kvalitet i alle henseender.

Er det mange penge? Ja! Uden tvivl.

Havde jeg råd til det? Nix.

Derfor benyttede jeg mig af crowdfunding blandt følgerne af min blog for at få det til at hænge sammen. Det betød at jeg på udgivelsesdatoen havde alle næste pengene hjemme igen – og aldrig rigtig var i minus.

I næste indlæg vil skrive om erfaringer jeg gjorde mig undervejs i processen med dels at skrive og færdiggøre bogen, men især omkring hvordan jeg fik succes med crowdfundingen.

Vil du se resultatet – gratis?

Vil du have en smagsprøve på ‘Hold Vejret’ så kan du dowloade en MINI-udgave af bogen som PDF ved tilmelde dig maillisten her.

Download MINI-udgave af ‘Hold Vejret’ som PDF her.

Efterfølgende vil jeg sende dig en kort serie af mails der handler om fridykning og undervandsjagt – og hvis det ikke interesserer dig så kan du nemt afmelde dig igen.

Hvis du vil købe ‘Hold Vejret’ – bare lige for at mærke trykket osv – så kan du købe ‘Hold Vejret -en bog om fridykning’ her.

Vil du have en mail når jeg udgiver mit næste indlæg her på bloggen?

Subscribe to our mailing list

* indicates required Email Address * First Name Last Name

10 tanker om "Hvad kostede det at udgive bogen ‘Hold Vejret’?"

  1. Super fedt indlæg, altid meget spændende når der bliver delt tal 🙂
    Tror du at du vil selvudgive igen næste gang eller har processen været for krævende til at du gider gøre det igen?

    1. Hej Philip,
      Tak! Fedt at du kan bruge det til noget.
      Hvis bogen skal ud på engelsk så overvejer jeg i hvert fald at lade et forlag tage deres del af kagen – men det hænger også sammen med at mit reach på dansk er langt bedre end det er på engelsk – og så kan et forlag måske komme til rette.
      Du stod jo selv bag en bog om 5:2 kursen så vidt jeg husker – har du et lavet en ‘behind the scenes’ på den?

      Det er helt klart en overvejelse om jeg ville ud på et forlag næste gange… med e-bog NEJ, med trykt bog.. det kommer an på hvilken deal jeg ville kunne få.

  2. Hej Morten. Tak fordi du deler dine erfaringer. Og velkommen til klubben af bogudgivere (fysiske bøger, vel at mærke). Jeg synes det er vigtigt at huske dig på, at du nu er del af en mindre skare af mennesker, for hvem det er lykkes at opfylde det personlige mål, det også er, at få udgivet en fysisk bog. Godt gået!

    Jeg har selv skrevet en bog om usability og vi tog vejen gennem forlag osv. Men selvom den er solgt i over 2000 ex og er oversat til engelsk, så blev det heller aldrig en god forretning. Netop derfor er det vigtigt at klappe sig selv på skulderen og forstå at det ikke er pengene, men så meget andet det handler om.
    Men jeg også synes det er vigtigt at holde fast ved, at bøger der kommer igennem forlag, med rigtig korrektur og godt layout, stadig bare er bedre en mange af de selvudgivelser man kan finde i de sociale medier.

    Idag vil jeg vælge at lave min bog 100% digitalt. Om ikke andet fordi det åbenbart er ok at tage 1500,- for en digital bog fra enhver selvbestaltet konsulent, mens det ville være fuldstændigt umuligt for enhver anden forfatter at tage 1500 for en god roman i Føtex, uanset om det tager 3 år at skrive romanen.

    Så igen tillykke med bogen, med erfaringerne og med at have et stykke godt håndværk mellem hænderne.
    /Ole G.

    1. Tak Ole, – ja, det personlige mål er også en del af det.

      Jeg forstår udmærket hvad du skriver omkring kvaliteten af bøger der kommer fra et forlag, men det er jo ikke forlaget der gør kvaliteten. Det er jo netop korrekturen, lay-outet, redaktionen og forfatteren der afgøre det. Og det kan man jo ligeså godt opnå som selvudgiver. Hvis man har råd.

      Jeg er helt med på din strategi om at lave en digital bog, især som konsulent, men jeg synes ikke at der findes en ordentlig kopi-beskyttelse for mere mainstream og ‘tilbøjeligtilatblivedelt’-agtige bøger?

      Økonomien i at skrive i en bog skal nok også ofte ses som en markedsføringsudgift på personlig brandingkontoen, mere end en som en god forretning i sig selv.

      Vh
      Morten

  3. Over 200.000 kr. for 2.000 bøger er en slags penge, men idéen med at få forudbestillinger via crowdfunding er god.

    Til gengæld sidder du nu med et produkt, der relativt let kan konverteres til e-bogsformat.

    Jeg tænker også, at der ligger en bonus i, at indholdet er rimelig stedsegrønt. Når først bogen er skrevet, er der ikke meget der løbende skal opdateres.

  4. flot bog Morten og modig beslutning. Som du ved udgav vi “Livet under overfladen” på Gyldendal og det kostede noget mere at producere end din bog, pga formatet. Fordelen her var at de har grafikkere i Dk (Narayana Press) og trykker i Tjekkiet. Man slipper for distributions problemer. Dog skal man alligevel bruge meget tid på markedsføring, da fagbøger får meget lidt opmærksomhed fra forlagets side. Husk man kan søge fonde som Friluftsrådet, når man udgiver noget der bare lugter af noget, der har rekreativ værdi. Fondene støttede vores projekt med 50 K kr hvilket gjorde at vi kunne holde salgsprisen lavere. Man skal holde sig under 300kr pr bog i DK ellers bliver den svær at sælge. Er du så igang med den næste?

    1. Hej Martin,
      Ja, I lavede en super flot bog og set i bakspejlet burde jeg nok have søgt friluftsrådet. Det gode ved at udgive på et forlag er jo så at man ikke behæver at lægge ud af egen lomme. Og da jeres projekt havde adskillelige forfattere (fotografer) og var meget ambitiøst grafisk og trykmæssigt – så tror jeg også at et etableret forlag med gode kontakter osv. er den bedste idé.
      Hvor meget har I fået solgt af den?

      Jeg er dog helt ude af distributionen (vigtigt!), den klarer DBK – og det har været det bedste råd jeg har fået undervejs. Kromanns forlag kontaktede mig undervejs og tilbød mig netop en distributionsaftale og det har været en kæmpe hjælp. Mere om det i næste blogindlæg.

      Jeg endte med en pris på 349,- også selvom jeg var klar over at 300kr er en psykologisk grænse for mange. Baggrunden for det var at jeg vidste at jeg havde en stor portion meget dedikerede mennesker der fulgte med og jeg var sikker på at de 49kr ikke vil gøre den store forskel for dem (men en ret stor forskel for mig).

  5. Hej Morten
    Det er virkelig en god og grundig info du giver – og der er lidt at tænke over, hvis man gerne vil lave en bog! Og super, at du netop sammenligner med Cammilla’s udgivelse/udgifter, så man kan se hvor udsvingene kan være – og hvorfor.
    Har du slet ikke søgt penge/midler til din bog?

    Hvordan er det gået med dit salg? Du skriver at distributionen er givet godt ud til et firma, der har taget sig af det?

    Mange hilsner
    Hanne

    1. Hej Hanne,
      Tak – fedt at du kan bruge blogindlægget!

      Nej, jeg har slet ikke søgt penge, men havde jeg været opmærksom på muligheden ville jeg have søgt Friluftsrådet. Jeg tænkte bare at jeg var et firma der skulle tjene penge og at mine muligheder derfor var små. Jeg har stadig ikke undersøgt området, men vil gøre det om jeg skulle skrive igen.

      Mit salg har været vildt godt. Første oplag er væk og jeg nærmer langsomt men sikkert 2500, og når det helt sikkert i 2016.

      Ja via mit forlag bruger jeg DBK og har været meget tilfreds med deres service og priser.

      Vh
      Morten

  6. Tak for delingen af dine erfaringer med din bogudgivelse 🙂
    Og ja – ret stor avance til forlagene når der nu er mange andre muligheder f.eks som E-bog/lydbog.
    Skulle jeg selv udgive bøger/hæfter om IT så vil det selvfølgelig blive som E-bøger og kombinere det med en WordPress-baseret hjemmeside/blog og Youtube-kanal.
    De traditionelle IT-hæfter har den risiko at de kan blive forældede kort efter at de er udgivet f.eks hvis en online-tjeneste opdaterer brugerfladen…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *