Der er ved at ske noget stort i Furesø Kommune. I min baghave.
Det startede med at jeg gik sammen med først Kenneth Buk om et høringssvar angående urørt skov omkring Farum på vegne af de to store organisationer “Verdens skove” og “Danmarks Vilde Natur”. Bagefter satte Anders Adams og jeg os ned, som en del af vores frivillige arbejde i Danmarks naturfredningsforening og skrev en vision for “Stor Natur i Furesø Kommune”. Den udkom 23. februar 2023.
Det hele handlede om hvor og hvordan vi kunne få genoprettet den rige natur der (engang) var i kommunen. så vi blev konkrete og skrev visionen med kortlægning og det hele.
Her 10 måneder senere har byrådet godkendt budgettet en projektmedarbejder er blevet ansat til at løfte projektet og kommunens Natur og Klima udvalg har enstemmigt vedtaget projektbeskrivelsen.
Københavns kommune vil lægge jord til, Furesø kommune vil lægge jord til, Farum Kirke vil lægge jord til – vi mangler faktisk bare Naturstyrelsen så kan vi have 250 hektar stor og vildt forvaltet natur med et meget højt potentiale for biodiversiteten som desværre er gået stødt nedad i området de seneste 100 år særligt efter at området er vokset til.
Botanisk Forenings beskrivelse af området i 1976 (området manglede allerede græsning og var under tilgroning for små 50 år siden)
De store dyr skal tilbage og gå hvor det passer dem i et kæmpe indelukke (hvor andre dyr nemt kan passere ind og ud) og sommerfuglene og botanikken kan få et løft med naturnær græsning. Heste, køer og måske uldgrise og vandbøfler – og så håber vi at kronhjort, dådyr, bæver og odder indvandrer af sig selv ad åre.
Områdets natur og karakter kan genskabes med flere lysninger og færre træer der længe har været ødelæggende for mosens vandstand og botanik.
Nogen gange går det rigtig stærkt – og dette projekt er gået fra tanke til handling med raketfart!
Nu kommer forhandlingerne, borgerinddragelsen, beslutningerne, hegnslinien og debatten – og så ser jeg frem til at området måske igen kan blive et hotspot for biodiversiteten lige i min baghave.
Fotos:
Kort fra 1857, Bemærk vestende af Farum Sø er et stort træløst moseområde, den nu tilgroede Sortemose.
Bioscorekortet – jo varmere jo større potentiale for biodiversiteten
Nogle gange, kan man bare have behov for fornyelse i sit liv. Det behøver ikke betyde, at man skal ud at ændre hele ens liv, men små ændringer kan også gøre meget. Eksempelvis i boligen. Hvis man er træt af, hvordan indretningen eller stemingen er i forhold til, hvordan hjemmet ser ud, så kan man med fordel indrette hjemmet på ny. Læs de gode tips her.
Giv soveværelset en make-over
Soveværelset har selvfølgelig en vigtig rolle i boligen. Det er her, mange mennesker bruger cirka en tredjedel af deres liv. Soveværelset, skal naturligvis være et dejligt og trygt sted at være, så man forhåbentlig kan få en god nats søvn. Du kan eksempelvis indrette soveværelset på ny, ved at udskifte sengen til en ny og bedre en af slagsen, hvis du vil gøre noget godt for dig selv og eventuelt din partner. For eksempel, er en elevationsseng et rigtigt godt valg. Du kan finde mere omkring inspiration til dit hjem og elevationssenge, via linket.
Skab den hyggeligste stue
Stuen er også et utroligt vigtigt rum i boligen. Det er typisk her, at man selv eller sammen med andre, hygger med en god film eller lignende. Man kan eksempelvis gøre rigtigt meget ved lige netop dette rum ved at tilføje nogle nye ting. Det kunne eksempelvis være flere stearinlys, pyntepuder i flotte farver, samt pryde væggene med noget nyt.
Har du på nuværende tidspunkt en stue, hvor væggene er tomme og farverne meget neutrale, så er det noget du kan overveje at pifte op. Du kan eventuelt hænge nogle hylder op, eller fotografier/malerier for at give rummet mere liv. Måske, trænger sofaen til en opgradering, så man ligger bedre.
Gør noget ved farverne på væggen
Farver, er virkelig noget som kan skabe forandring i hjemmet. Hvis væggene i boligen er hvide og uden eksempelvis noget som der hænger på dem, kan de godt virke noget ’nøgne’. Men der findes faktisk nogle muligheder i forhold til at ’spice’ dem om. Det er for eksempel muligt at tapetsere en eller flere af væggene med en flot farve, mønster eller med fototapet. Det kan nemlig gøre enormt meget for, hvordan boligen ser ud. Man kan naturligvis også vælge at male en eller flere af boligens vægge, for at gøre indretningen mere personlig.
Find inspiration online
Det er ikke alle som har en amatør-indretningsarkitekt gemt i maven. Men det betyder ikke, at man bare skal give op. For på nettet, kan man nemlig finde mange gode og kreative ideer til, hvordan man kan indrette sit hjem. Hvad enten man er til den mere rene, nordiske indretningsstil eller man er til masser af farver og bohemeagtigt indretning. Man behøver jo ikke indrette 100% efter, hvordan andre har gjort det, men måske der er nogle optimale og brugbare tips til, hvordan man kan gøre det selv. Prøv eventuelt at tjekke bolig-sider og flotte billeder på nettet, og lad dig inspirere til dit næste indretnings-projekt.
Hvis du har tanker om at starte din egen webshop eller hvis du allerede har en webshop, så er der nogle ting der er virkelig vigtige at have i baghovedet, hvis man vil sikre sig at overleve den hårde konkurrence der efterhånden er at finde på internettet.
Flere har vænnet sig til at handle online
Har du planer om at åbne din egen webshop, så er du langt fra den eneste. Der er de seneste år kommet et kæmpe bugn af forskellige webshops og det gælder indenfor stort set alle brancherne. Især efter den store lockdown som ramte landet tilbage i foråret 2020, har man set virksomheder der ellers ikke var at finde online, begive sig ud på internettet fordi der simpelthen måtte tænkes ud af boksen for at sikre sig en overlevelse.
At flere virksomheder har valgt at begive sig ud på internettet end nogensinde før, har både fordele og ulemper med sig for dig som virksomhedsejer, der ønsker at drive en webshop. Der er en store fordel at danskerne har vænnet sig til at alt kan findes online og derfor lettere går til tasterne for at bestille end før, men der er selvfølgelig også den forøgede konkurrence der skal tages højde for.
Hvis du allerede er ejer af en webshop, så har du sikkert kunne mærke en markant forskel på tiden før lockdown til tiden med lockdown. Nu hvor landet er åbnet op igen betyder det ikke nødvendigvis at kunderne vil gå tilbage til de fysiske butikker som før, men der er flere konkurrenter end før og du skal derfor være opmærksom på, hvordan du kan konkurrere med dine produkter og din webshop bedst muligt.
Gode produktbilleder er en webshops vigtigste salgsredskab
Der er flere ting der gør en webshop til en god webshop, men én ting er sikker og det er at kunden skal kunne få en oplevelse af at det er lige så godt at finde varen online som at stå med produktet fysisk i hånden. Det klarer du bedst med gode produktbilleder og beskrivelser der understøtter et hvert tænkeligt spørgsmål som dine kunder måtte have.
For at sikre dig de bedst mulige produktbilleder kan du vælge at investere rigtig godt udstyr og uddannelse indenfor fotografering, men du kan også vælge at få andre til at klare jobbet for dig, som f.eks. Triggerhappy. Hos Triggerhappy tilbydes der produktbilleder, der sikrer dig som ejer af en webshop, at du har afbilledet dine produkter på den mest autentiske måde.
Det er ikke bare lige at tage et godt billede af sine produkter. Det er vigtigt at produktet står skarpt og at det er i den helt rigtige farve så kunden ikke føler sig snydt, når varen modtages i hjemmet. Det kan være en kunst i sig selv at ramme de rigtige farver og det kræver overraskende meget viden om belysning og indstillinger, for at ramme knipse produkterne så præcist og ægte som muligt.
Det kan være svært men nødvendigt at fange den helt rigtige farve. Foto: Unsplash
Det kan ret sikkert betale sig at betale sig til troværdige produktbilleder
Der er stor forskel på om du har en webshop der sælger mad, tøj, møbler osv. og det hele kræver hvert sit set up for at give de bedste billeder. Du kan selvfølgelig selv vælge at kaste dig ud i at lære det hele fra bunden og investere i det udstyr der skal bruges, men det kan faktisk hurtigt bedre betale sig at outsource denne arbejdskraft der omhandler produktbilleder.
Produktbillederne er vigtige at holde autentiske og det gælder over hele fladen. Du skal derfor sikre dig en ensartet kvalitet fra dit første produkt til det sidste, hvis du vil sikre dig at fastholde din kunde. Når man ser på vigtigheden bag at drive en webshop, så skal man så vidt det er muligt sætte sig i kundens sted og opleve hele indkøbsturen som var man helt ny på sitet. Analyser kan give et godt praj i forhold til hvor man måske mister kunderne og disse er også vigtige at benytte sig af for at sikre sig at kunderne ikke forlader siden for at gå til konkurrentens side i stedet.
Undgå at miste dine kunders interesse før de har afsluttet handlen
Hvis dine produktbilleder er af forskellig kvalitet, kan du risikere at dine kunder starter med at møde et produkt på din side, hvor kvaliteten er ringere end hvad godt er. Her mister du hurtigt troværdigheden og kunden vil højest sandsynligt forlade siden for at gå til en anden webshop, som der allerede er prøvet af førhen.
Når en kunde til en webshop oplever en overskuelig webshop, som virker troværdig og som ikke sår den mindste tvivl om hvordan kvalitet, farve eller andet er på produktet, har du en større chance for at din kunde når hele vejen frem til indkøbskurven og at du får købet i hus. Det er derfor virkelig vigtigt at kunden får en følelse af at de står med produktet foran sig og det vil sige at billederne og beskrivelserne bliver nødt til at sidde lige i skabet hver gang.
Det kan godt virke som om dette er medier for de unge og hippe, men der findes efterhånden ikke en virksomhed med respekt for sig selv, der ikke er tilstedeværende og aktive på sociale medier som Instagram og Youtube. Dette øger også muligheden for at du kan nå ud til mange flere mennesker, end bare med Facebook. Det giver også en god mulighed for at kunne linke mellem dine medier, og implementere for eksempel videoer fra jeres YouTube-konto i andet content – for eksempel på hjemmesiden eller på Facebook. Der findes også en hel del inspirationsmedier, som I med fordel også kan begynde at poste på.
Lav en vandtæt content-plan
Det er som nævnt en god ide at være dækket ind på flere fronter når det kommer til både SEO- og sociale medier. Dette er tidkrævende, så lav en plan for om du selv skal være den der administrere de forskellige konti, eller om det måske simpelthen er på tide med en studentermedhjælper.
Det at udvide sit team og have noen der er dedikeret til at planlægge indlæg og online tilstedeværelse, kan være det der skal til for ta man skal kunne tage det et skridt videre. Det er jo ikke noget der laver sig selv, og derfor skal man have en vandtæt contentplan, for at sørge for at det hele kører.
Udvid din SEO til flere søgemaskiner
Der er mange der udelukkende fokuserer på Google når de laver SEO, for at øge sin synlighed online, og det er måske ikke den bedste ide. Baidu, Amazon og YouTube er også store søgemaskiner, som man med fordel kan optimere til. Der findes mange gode tricks for at nå ud til flere mennesker på disse maskiner, og konkurrencen er ikke lige så stor som den er blevet på Google.
Et godt seo bureau med bred erfaring, kan hjælpe jer med at nå de helt rigtige søgemaskiner. Der er mange der sidder på ekspertise indenfor lige præcis dette felt, så I kan udvide og komme ud til langt flere mennesker og potentielle kunder.
Et sidste lille tip, er at fokusere på organisk vækst i stedet for annoncer. Når du bruger tid på at producere godt kvalitetsindhold, så får du som regel også meget mere igen for dette i resultater uden at gå konkurs på grund af markedsføringsbudgettet. Når man annoncerer på Google, for eksempel, så konkurrerer man mod dem der har milliarder i annoncekroner, når man fokuserer på godt indhold og søgeord, så er der ingen der kan købe din placering, eller tage den fra dig.
Der er mange danskere der ikke ved hvad en landmåler er, og hvad der er forskellen på en landmålingstekniker og en landmåler. Her opklarer vi mysteriet, og forklarer dig forskellen på en landmåler og en landmålingstekniker. Er der overhovedet nogen forskel? Det forklarer vi dig i denne artikel
Hvad er en landmåler?
En landmåler er faktisk præcis det det høres ud som, det er en der er specialiseret i, at opmåle land. Dette kan man have brug for, hvis man for eksempel har brug for at få opmålt eller retableret skel på sin ejendom. Det er nemlig ikke altid så nemt at vide, hvor der går skel, hvis man ikke har fået det opmålt for nyligt. Hvis du for eksempel ikke er helt sikker på hvor der går skel på din ejendom, så kan det være en god ide at få det opmålt. Det gælder specielt i forbindelse med salg, der det er helt essentielt at vide, hvor stor ejendom man sælger. Der er dog flere ting som en landmåler kan hjælpe med.
En landmåler har gerne en uddannelse som bygningskonstruktør, med speciale som kort eller planlægningstekniker. En landmåler kan have kompetence i opmåling af skel, dronefoto til kort og 3D modeller, udarbejdelse af 3D tegninger, kortlægning og afsætning af bygninger.
Hvis man for eksempel har brug for at få et overbliksbillede over en større ejendom, så kan en landmåler være behjælpelig med, at operere en drone og lave et fuldstændigt billede af din ejendom. En landmåler kan også hjælpe med udstykning af ejendom, hvis man for eksempel skal sælge en helt ny bolig. Mange landmålere har helt særlige specialer, der gør at de kan være behjælpelige med forskellige landmålsopgaver. Derfor er det relevant at du finder en der specialiserer sig i lige præcis det du skal have hjælp til, hvis du skal have fat på en landmåler til en landmålingsteknisk opgave.
Er der forskel på en landmåler og en landmålingstekniker?
Det store spørgsmål er, om der egentlig er nogen forskel på en landmåler og en landmålingstekniker? Sandheden er, at en landmålingstekniker er en mere brugt og mere moderne betegnelse på en landmåler. Det er sådan landmåleren refereres til i daglig tale, og der er altså ingen forskel på, om man introduceres til en landmåler eller landmålingstekniker. Den sidste betegnelse, lyder for mange lidt mere faglig, og det er måske også derfor den bliver brugt mere i dagligtalen. Opklaringen på spørgsmålet er altså, at der ikke er nogen forskel på en landmåler og en landmålingstekniker.
Rigtig mange drømmer om at blive iværksættere. Heldigvis er der flere og flere der giver sig i kast med at udleve denne drøm, og det kan du også gøre. Herunder får du nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du vil oprette din virksomhed.
Forskellige selskabsformer
Når man ønsker at starte en virksomhed, så er der mange ting, man skal være opmærksom på, og der er mange beslutninger, der skal tages. En af disse beslutninger er, hvilken selskabsform man skal vælge. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man kan oprette forskellige former for selskaber, der er nemlig forskel på, om det er aktieselskaber, anpartsselskaber eller iværksætterselskaber. I daglig tales kaldes selskabsformerne for A/S (aktieselskab), ApS (anpartsselskab) og IVS (iværksætterselskab).
Siden 2019 har det ikke været muligt at oprette et iværksætterselskab, så derfor står valget for nye iværksættere i dag imellem ApS og A/S.
Hvilken selskabsform man som iværksætter bør vælge, afhænger først og fremmest af indskudskapitalens størrelse. Det er størrelsen på indskudskapitalen, der afgør, om det er muligt for dig som iværksætter at oprette enten et aktieselskab eller et anpartsselskab. Førend det er muligt at oprette et aktieselskab, kræver det en indskudskapital på 500.000 kr., hvorimod et anpartsselskab kun kræver en indskudskapital på 50.000 kr. Et anpartsselskab er den mest almindelige selskabsform, og det er oftest denne selskabsform, som nyopstartede iværksættere benytter sig af. Det er nemt og hurtigt at oprette et anpartsselskab, og du vil oftest have dit CVR-nummer og ApS indenfor et døgn.
Hav aftalerne i orden
Som iværksætter er det en rigtig god idé at teame op med samarbejdspartnere, som kan bidrage til at realisere drømmen om en succesfuld virksomhed. Når de rette samarbejdspartnere er fundet, så kan det være en fordel for virksomhedens fremtidige drift, at man har en ejeraftale på plads.
En ejeraftale har til formål at regulere det interne forhold mellem ejerne i enten et aktieselskab eller et anpartsselskab. En ejeraftale kan ses som en form for forventningsafstemning eller et sæt af spilleregler, som skal minimere risikoen for konflikter ejerne i mellem. På den måde har ejerne af selskabet mulighed for at aftale, hvad der forventes af hinanden, samt hvordan eventuelle konflikter om ejerforhold, rådighed og arbejdsbyrder bør løses.
Uanset om der vælges at oprette et aktieselskab eller anpartsselskab, så er det en fordel af have en ejeraftale på plads. Det er også i denne. at aftaler om konkurrenceklausuler og kundeklausuler bør indgå.
En virksomhed som har succes, er ligesom alle andre, afhængig af et forudsigeligt cash flow og sunde kunderelationer. Men det er ikke altid at virkeligheden ser helt sådan ud. I så fald kræver det tid og ressourcer at inddrive gælden og samtidigt vedligeholde den gode relation til kunden.
I sådanne tilfælde kan det være en fordel at have et inkassoselskab til at inddrive gæld og bevare kunderelationen, så I får mere tid til at gøre det I er gode til – nemlig at drive forretning.
Hvordan foregår det?
Hvis din kunde skylder dig penge som ikke er betalt tilbage som aftalt, kan sagen kaldes til inkasso. Det betyder helt konkret, at du som virksomhed overlader opkrævningen til enten jeres egen inkassoafdeling eller til et selvstændigt selskab.
Herfra er det den interne inkassoafdeling eller inkasso selskabet, som overtager kontakten med kunden. Her forsøger jeres interne advokat eller inkasso selskabet at finde en fælles løsning sammen med kunden, så gælden kan blive betalt.
En længere proces
Inden inkassoafdelingen eller selskabet modtager kundens ubetalte regning, sendes først minimum én rykker med varsel om inkasso til kunden.
Hvis ikke kunden betaler herefter, vil inkassoafdelingen eller selskabet kontakte kunden og igangsætte inddrivelsen af den misligholdte gæld.
Dialog
Når inkassoafdelingen eller selskabet tager kontakt til kunden, indgår de ofte i en længerevarende dialog. Her kan kunden få mulighed for at forklare de gældende omstændigheder for, hvorfor de ikke har betalt gælden. I en sådan situation vil kunden ofte fortælle alt det, som har relevans for dennes økonomiske situation. Og i den forbindelse vil kunden ofte blive bedt om at sende dokumentation for indtægter og udgifter.
Tilbagebetaling
Efter den indledende dialog mellem inkasso og kunde, indgås en aftale om afdrag på gælden. Den aftale kan gå på, at kunden skal betale lidt af gælden tilbage løbende, hvis ikke kunden kan betale gælden tilbage med det samme.
Udsættelse
Hvis ikke kunden har mulighed for at afdrage på gælden nu, kan man aftale en udsættelse, som også kaldes henstand. Det betyder mere tid til kunden, og din virksomhed får samtidigt en lovning på at gælden bliver betalt tilbage.
I en sådan situation er det vigtigt for begge parter, at dialogen mellem inkasso og kunde er god. Det viser at begge instanser har viljen til at finde en løsning, samtidigt med at det skaber tillid og forståelse.
Uenighed mellem parterne
Sommetider opstår der en uenighed om gælden mellem inkasso og kunden. Her kan kunden bede om dokumentation for gælden, hvis kunden ikke forstår hvor gælden stammer fra.
Denne dokumentation skal din virksomhed finde og den kan bestå af alt fra gældsbreve, fakturaer og domme.
Hvis kunden klager over gælden, kan man risikere at sagen gives videre til domstolen. I så fald er det domstolen som afgør, om den angivne gæld er rigtig.
Slip for at bruge ressourcer på inkasso
I stedet for at bruge økonomiske og tidsmæssige ressourcer på at inddrive gælden i egen virksomhed, kan det være en fordel at hyre et inkassoselskab til at klare inddrivelse af gælden. På den måde sparer din virksomhed en hel masse tid og administration på at have egen inkassoafdeling – og kan i stedet bruge tiden på det I er gode til. Så overvej om det kan betale sig at give arbejdet videre til anden side.
Har du en webshop, som du gerne vil sælge mere fra? Der
er mange steder, man kan tage fat, når det kommer til at gøre webshoppen mere attraktiv,
men et rigtig godt og vigtigt sted at starte, er at sørge for at have gode billeder
af dine produkter.
Professionelle billeder der fanger blikket
Få taget nogle gode og professionelle billeder af de
produkter, du sælger i din webshop. Dette kan hjælpe potentielle kunder med
bedre at se, hvordan produktet ser ud, men det hjælper også generelt med at få
vist produktet på den bedst mulige måde. Og det kan betyde, at det er nemmere
at forstå, hvad produktet går ud på, hvad det kan tilbyde og i nogle tilfælde
også, hvordan det kan bruges.
Det er heldigvis nemt og billigt at få taget gode, professionelle billeder, der får kunderne til at lægge meget mere mærke til dine produkter. Triggerhappy tager helt skarpe, professionelle billeder, der får dine produkter til at se så pæne og interessante ud som muligt. De ved præcis, hvordan billederne skal tages for at få de allerbedste resultater baseret på, hvilke produkter du sælger, samt hvem målgruppen er. På den måde vil du uden tvivl hurtigt komme til at se en forskel på, hvor mange køb, der bliver lavet på din webshop.
Meget større betydning end du tror
Billeder i webshoppen er noget, der er mange, der ikke prioriterer
nær så højt som de burde. Det betyder, at mange webshops har dårlige, uskarpe, misfarvede
eller pixelerede billeder. Og nogle har slet ikke billeder af produkterne
overhovedet. Dette er en stor ulempe for webshoppen, og det kan stort set aldrig
nogensinde betale sig, da det ender med at skræmme kunderne væk.
Når en potentiel kunde er inde på din webshop, er visuelle virkemidler
enormt vigtige for deres førstehåndsindtryk. Udseendet på både din hjemmeside,
men især dine produkter har enormt meget at skulle have sagt, når det kommer
til, om den besøgende laver et køb eller ej.
Ofte gælder det meget om, at kunderne vil føle sig sikre på,
at de ikke bliver snydt, og det er der meget større sandsynlighed for, at de
vil, hvis de synes, hjemmesiden ser professionel ud. Og det inkluderer også
produkterne. En hjemmeside, der ser på ”hjemmelavet” ud, vækker ofte mistanke,
og det kan direkte lede til, at den potentielle køber forlader din side for at købe
produkter fra en anden webshop med et mere professionelt udseende.
De fleste er desuden fokuserede på, at de ved, at de får
præcis det, de leder efter. Det vil sige dårlige billeder kan gøre dem usikre
på, at produktet ser ud, som de gerne vil have det, eller at det måske ikke har
de funktioner, som de er på udkig efter. Det er desuden også en stor fordel at
have flere billeder fra forskellige vinkler af produktet, medmindre det er et
meget simpelt produkt. Det betyder, at den besøgende kan vide sig helt sikker
på, hvad det er, de køber, og at de derfor undgår at modtage et produkt, der
ikke er, hvad de ønskede.
E-learning er sandsynligvis et begreb, som du er støt på. Enten på din arbejdsplads eller måske i forbindelse med dit barns skolegang. Ja, selv hvis du ikke er stødt på begrebet, er der faktisk gode muligheder for, at du har beskæftiget dig med e-learning. Konceptet findes nemlig overalt.
E-learning kort fortalt
E-learning kan være mange forskellige ting. Overordnet set er det nogle kurser, som man gennemgår på egen hånd over computeren, telefonen eller en tablet. Det vil altså sige, at e-learning er lærestof, som er tilgængeligt på en eller anden form for gadget.
E-learning kan for eksempel være et powerpoint, en lydfil eller en video, men det kan også være mere avancerede programmer. Der kan for eksempel være tale om et spil eller en quiz, hvor du selv skal yde en aktiv indsats. Udformningen af din e-learning er fuldstændig op til distributøren.
Arbejdspladser gør flittigt brug af e-learning
Specielt på store arbejdspladser giver det ofte enormt god mening at benytte sig af e-learning. Markedet udvikler sig hele tiden, og det betyder, at virksomheder konstant må forbedre de ansattes kompetencer. E-learning er et enormt velegnet redskab til at varetage netop denne funktion.
I en stor virksomhed kan det først og fremmest være vanskeligt at samle alle ansatte. Hvis alle ansatte skulle til det samme møde, ville der sandsynligvis ikke være plads i lokalerne, og det kunne betyde, at mødet skulle afholdes over mange omgange. Med e-learning har de ansatte mulighed for at blive klogere samtidig med, at de sidder ved deres egen computer.
Desuden kan det i en stor virksomhed være vanskeligt at finde et tidspunkt, der passer alle medarbejderne. Med e-learning kan man nyde den fordel, at kurset kan tages, når den ansatte har tid. Når de ansatte ikke er væk på samme tid, betyder det desuden, at arbejdsindsatsen bliver mere jævnt fordelt.
En præcis form for læring
Hvis en underviser eller en chef skal videregive nogle informationer, kan man ikke undgå, at der spiller en menneskelig faktor ind. Det kan være, at der er nogle informationer, som chefen glemmer at videregive eller nogle begreber som underviseren ikke får forklaret helt nøjagtigt.
Med e-learning er der mulighed for at få alt lærestoffet ned på skrift eller indtalt. Det vil altså sige, at denne form for læring er meget mere velovervejet. Samtidig vil den sandsynligvis være lettere at forstå, fordi der ikke er nogle ting, der bliver udeladt ved en fejl.
Spørg dine ansatte til råds – løbende evalueringer
Overvejer du at gøre brug af e-learning, er det naturligvis relevant at høre de ansatte, hvordan systemet fungerer. Med e-learning får du nemlig ikke samme grad af kommunikation med dine ansatte, og derfor skal du sandsynligvis selv gøre en aktiv indsats, hvis du skal have respons. Ved at lytte til dine medarbejde, kan du forbedre virksomhedens e-learning, så den bliver endnu mere effektiv.
E-learning er en god mulighed for at have kurser liggende, som de ansatte kan tilgå, hvis de er i tvivl. Ved løbende at opdatere disse kurser efter de ansattes råd, vil arbejdet sandsynligvis forløbe mere effektivt.
Dette er ikke en artikel om hvordan du OGSÅ kan holde foredrag, eller en diskussion om selvudgivelse vs. forlag.
Denne artikel handler om hvordan du som forfatter kan tjene markant flere penge per bog du sælger.
Det er også en taktik der sørger for at du har råd til at reklamere for dine bøger vha. betalt annoncering Facebook eller Google.
Hvem skriver?
Jeg hedder Morten Rosenvold Villadsen og er forfatter til 2 fagbøger: “Hold Vejret” fra 2014 (3500 solgte) og “Undervandsjagt” fra 2019 (ca. 2000 solgte). Jeg er 39 år og lever af at være ekspert i fridykning og uv-jagt ved hjælp af mange bække små.
Økonomi og marketing for forfattere
I de facebookgrupper jeg færdes med forfattere hører jeg ofte om udfordringer ved at få tid og råd til at markedsføre sin bog. Jeg synes det er brandærgeligt at man lægger så meget blod, sved og tårer i et produkt, men ikke bruger nok ressourcer på at få produktet ud.
Ofte er en bog noget der skrives på som et sideprojekt, måske endda et hobbyprojekt – og der er ikke sat penge af til at markedsføre bogen når den er færdig. Det er ærgeligt, da det ofte er forfatterens egen markedsføring der afgør om en bog sælger eller ej (så længe man ikke har bevist sit værd som bestseller-forfatter.
Selvudgivelse vs. forlag
Hvis du udgiver bogen selv, skal du selv ligge hele udbetalingen for tryk osv. (se hvad min første bog kostede her). Du skal også selv markedsføre det. Til gengæld scorer du alle indtægter.
Hvis du får et forlag til at udgive bogen skal du sjældent betale noget selv (ellers lyser der en rød lampe!) – til gengæld får du kun 20-25 % af salget. Resten snupper forlaget.
Men hvad hvis der var en metode til at tjene +20-25 % mere PER BOG solgt, selvom du udgiver på forlag – og uden at skulle genforhandle din kontrakt?
Det findes – og det hedder affiliate marketing
Affiliate marketing forklaret
Det lyder lidt “snusket” med sådan et engelsk fagudtryk. På dansk kunne det oversættes til “kommisions-aftale”. Det er nemlig sådan at store online boghandlere som Saxo, Gucca, Arnold Busck, Bogreolen, Coop gerne vil betale for at få besøgende ind på deres side.
Du kan sende besøgende ind på deres side (til din bog) og derfor vil Saxo, Gucca m.fl altså gerne betale dig for besværet.
Alle nævnte online boghandlere herover har et partner-program som du kan skrive dig op til HER og derved tjene penge på din egen bog – når den bliver solgt hos dem.
De fleste procentsatser for denne henvisning ligger mellem 4% og 10% (af udsalgsprisen!).
Ordbog og termer i affiliate marketing
Saxo, Gucca m.fl = Annoncører
Forfattere der enten har hjemmesider, facebooksider, facebookprofiler, emaillister eller instagramprofiler = Publishers
Den type af links som kan spores tilbage til dig – og som Saxo m.fl vil betale dig for = Affiliatelinks
På Partner-ads hjemmeside ansøger du alle boghandlere der sælger din bog og anmoder om at få en kommisionsaftale. Derefter får du adgang til at lave affiliatelinks til deres butik.
Nu sender du mails ud til din mailliste (hvis ikke du har en mailliste, så kom igang!), nu laver du opslag på din facebookside, nu skriver du højt og tydeligt på din hjemmeside eller blog:
KØB MIN BOG HER <- affiliatelink
Hvis folk så køber din bog (eller andre ting indenfor 30 dage i den webshop) – så modtager du automatisk din affiliatekommision.
Alle links på den side er affiliatelinks, og det vil sige at uanset hvilken shop der vælges tilfalder der mig 5-12 % af salgsprisen.
Da jeg lavede et nyhedsbrev med et tilbud
På et tidspunkt lavede jeg et forsalg på min seneste bog “Undervandsjagt”. Bogen var sat til 299,- i vejlendende pris, men pludselig lavede Gucca et tilbud på 199,- på den. Min første reaktion var at det da var ærgeligt at de dumpede prisen på min flotte gode bog der ikke engang var gået i trykken endnu. Men hurtigt derefter udsendte jeg et nyhedsbrev og reklamerede for dette tilbud og henviste til det med mit affiliatelink.
Resultatet blev at jeg solgte mere end 50 bøger den dag (stadig i forsalg), og at jeg tjente mere en 1100kr ex. moms ALENE i affiliatekommision. på 1 dag.
Lad andre betale for din markedsføring
I øjeblikket gør jeg det at jeg laver facebookannoncer hvor jeg gør opmærksom på mine bøger. Det koster penge, men mine reklameudgifter betales i det store og hele af mine affiliatekommisioner og derved får jeg solgt flere bøger, men lader forhandlerne (Saxo m.fl) være dem der “betaler” for markedsføringen.
Uetisk overfor forhandlerne?
Dette var min egen bekymring til at starte med.
Men jeg er blevet klogere.
De fleste webshops bruger allerede penge på betalt markedsføring. Google Ads, Facebook Annoncer, Reklamer og bannere, plakater osv.
De har ALLEREDE indregnet reklameudgifter i deres forretningsmodel – og det giver jo meget mere mening at deres reklameudgifter bliver betalt til dig fremfor multinationale firmaer som Facebook og Google, og ydermere er du jo nok som forfatter bedre til at reklamere til den målgruppe der er netop for dit produkt (din bog).
Hvordan kommer jeg igang med affiliate marketing?
Jeg bruger selv partner-ads og blogindlægget her har affiliatelinks til partner-ads (50kr per affiliate).
Hos Partner-ads (ansøg her, tak) kan du skrive dig op til at være publisher for: Saxo, Bogreolen, Arnold Busck og Gucca og Coop.
Hos Tradedoubler (ansøg her) kan du skrive dig op til Bogreolen, CDON og Bog og Idé.
Har du spørgsmål så skriv endelig en kommentar herunder!
I 2014 udgav jeg min første bog “Hold Vejret”. Bogen er en fagbog der handler om fridykning og mit mål var at skrive en grundig grundbog, udgive den som selvudgiver og blive rig og berømt…
Især havde jeg et stort fokus på forsalg ( da det reelt finansierede mine samlede udgifter til produktionen af bogen) og hvordan det gik kan dulæse om her.
Nu, i 2018, er jeg igang med at skrive Uvjagtbogen. En grundbog om undervandsjagt som jeg håber kan blive en mindst lige så stor succes.
Med erfaringerne fra 2014 er jeg endnu mere opsat på at få solgt en masse bøger – både i forsalg og efterfølgende.
Uvjagtbogen udkommer på Peoples Press i foråret 2019
Mine erfaringer fra 2014
Min emailliste var min vigtigste salgskanal
Mine følgere vil gerne købe i forsalg hvis de får noget ekstra (VIP)
Dykkerbutikkerne vil gerne købe i forsalg (til en god rabat)
Facebook og video er godt til at nå mine eksisterende fans – ikke så meget nye fans
Forsiden er vildt vigtigt at få på plads meget hurtigt
En stabil betalingsløsning og jura, teknik omkring forbestillinger skal have stort fokus.
En partner (Kingfish i 2014) er meget værd i forhold til konkret udsendelsen af bøgerne, pakkefaceiliteter, postaftale osv.
Idag ville jeg nok benytte mig af andre løsninger end dengang (Lasertryk, og Epay Pro+ med flere).
Hvordan har jeg tænkt mig at sælge bøger i 2018/2019
Jeg har per 1/4 2018 følgende kanaler med fans/følgere:
Emailliste (+5000), facebookside (+5000), Instagram (+1500), Personlig facebook (+2000), Personlig LinkedIn (+2000), YouTubekanal (+650 abbonementer), Hjemmeside (+5000 månedlige besøgende), 2 facebookgrupper (+200 per gruppe), Chatbotpermissions (+200) Twitter (+200 følgere) Google + gruppe ( +400), Månedlig udgivelse af podcast (+2000 downlads månedligt af de seneste 3 episoder).
Ovenstående kanaler er GULD værd – og jeg har brugt meget krudt på at få dem til den nuværende størrelse og passe og pleje dem.
Hvis du ikke har nogle kanaler, så start idag med at samle ind – og hvis du kun skal gøre en ting, så start en emailliste.
Mine kanaler er så relativt store at jeg i første omgang ikke behøver bruge penge på at annoncere. Jeg har allerede fat i mit publikum og kan nå de samme ca. 6000-7000 mennesker med forskellige kanaler.
Den overordnede plan for mit forsalg
Jeg vil allerede starte markedsføringen af bogen 1 år før udgivelse – mens jeg skriver den.
Hjemmesiden Uvjagtbogen.dk skal hurtigt op at køre og begynde at samle emails og lave konkrete salg. Hjemmesiden er lavet i wordpress og indsamler emails via pluginnet Thrive leads.
Jeg vil åbne for forsalg/forbestilinger så tidligt som muligt. Julen 2018 skal aktivt bruges til at sælge bogen, selvom bogen først udkommer i 2019.
Jeg har lavet en facebookgruppe (VIP) som får et særligt tilbud (se det herunder).
Inddrage alle kanaler og bygge langsomt op
Jeg vil inddrage alle mine kanaler og langsomt bygge markedsføringen af bogen op. Al trafik forsøger jeg at lede til uvjagtbogen.dk der skal samle emails, gruppemedlemmer og sælge bogen.
Derudover vil jeg omtale bogen på andre platforme :
Andre platforme er: Denne onilne marketing blog, andre facebookgrupper. artikler i magasiner, interviews og muligvis gæsteblogging.
Frekvens af omtalen og markedsføringen generelt vil være et langsomt opbygget crescendo hvor jeg i slutfasen også vil bede venner, bekendte, fans og allierede om at deltage i en massiv omtale og markedsføring.
Mit mål er 800 bøger i forsalg (!)
Målet bliver at sælge 800 bøger i forsalg (både til forhandlere og slutforbrugere ) inden udgivelsen. Men jeg drømmer om 1000…
Hvad gør jeg for at skabe forsalg?
Hvis læserne bestiller bogen vil de udover bogen også modtage:
En håndskrevet hilsen i starten af bogen.
Nedsat pris før 31/12 (rabat 50 kr)
Første kapitel indlæst af forfatteren (mig) tilsendt deres mail
Ebog med et kapitel fra bogen der blev kasseret
En invitation til deltagelse i bogreceptionen
Hvis dykkerbutikker og lignende bliver forhandlere af bogen og forbestiller vil de udover selve bøgerne til gengæld modtage:
Et link fra uvjagtbogen.dk til deres dykkerbutik – og logo under /forhandlere
En 150 ords unik produktekst til deres webshop
5 Produktbilleder (ikke unikke)
Omtale på Undervandsitetets facebookside (+5000)
En god pris på bogen hvis de bestiller mere end 20 eksemplarer.
Hvordan vil jeg gøre det – måned for måned?
12 måneder til udgivelse (marts 2018)
Uvjagtbogen.dk hjemmeside er oppe at køre – indsamler emails og sender folk videre til en facebookgruppe (VIP – Backstage).
Bogen er nævnt forsigtigt på næsten alle kanaler 1-2 gange.
Resultat: ca 130 i facebookgruppen, 130 på emaillisten
11 måneder til udgivelse (april 2018)
Uvjagtbogen.dk skal udbygges lidt så den afslører mere indhold.
Jeg har lavet første spørgsmål til brugerne i fb gruppen om en konkret overvejelse jeg gør i mig i forhold til afgrænsning og fokus – god respons! Jeg skal helt klart inddrage dem undervejs!
Jeg går igang med at arrangere et samarbejde med en stor dykkerbutik omkring reception, udsendelse af bøgerne, forsalg mm.
Bogen nævnes 1-2 gange på de fleste kanaler
Resultat: ca. 200 i facebookgruppen, ca. 200 på emaillisten
10 måneder til udgivelse (maj 2018)
Første video fra en konkret fotosession midt i Øresund bliver uploadet på mange kanaler. Vi prøver at lave forsidefotoet.
Bogen nævnes fortsat 1-2 gange på de fleste kanaler.
Resultat: 225 i facebook gruppe og på emailliste
9 måneder til udgivelse (juni 2018)
Jeg tager på en weekend med fotografen og vi liveblogger og laver videoer undervejs. Håber på at få rigtig mange fotos på plads – forsidefoto er vigtigt!
Bogen nævnes løst hist og pist.
Resultat: 250 i facebookgrup og på emailliste
8 måneder til udgivelse (august 2018)
Forsiden skal være færdig!
Når forsiden er færdig giver det mening at rulle mere markedsføring ud.
Foreløbig 300 i Facebookgruppen og et podcast om fotoarbejdet udgivet.
7 måneder til udgivelse (septemer 2018)
Først nu blev forsiden fundet og færdig og jeg gjorde klar til forbestillinger.
6 måneder til udgivelse (oktober 2018)
Forbestillinger startes med 50kr rabat året ud og med ekstra bonusser.
– invitation til reception
– lydfil af oplæst uddrag tilsendes mail
5 måneder til udgivelse (november 2018)
Bogen skal markedsføres tungt som julegaveønske.
Resultatet: Bestillingerne går godt primært drevet af maillisten.
4 måneder til udgivelse (december 2018)
Bogen skal markedsføres tungt som julegaveønske. Resutatet: Salget går godt og jeg når +300 til private og +200 til dykkerbutikker
3 måneder til udgivelse (januar 2019)
Mindre aktivitet på sociale medier og emails. Fokus på at få bogen ud i dykkerbutikker og jagtbutikker.
Resultatet: få salg, +430 i facebookgruppen
2 måneder til udgivelse (februar 2019)
Dato for bogreception – og konkret invitation til receptionen til alle (med dagsorden om at sælge en masse bøger).
Jeg spottede at Gucca lavede et billigt forsalg på bogen og sendte tilbuddet ud til in emailliste: +50 købte
Jeg medvirker i en annonce i Børsen hvor bogen bliver omtalt
Jeg medvirker i en artikel om mænd på lange barsler i Magisterbladet – og bogen blev omtalt direkte og inddirekte
God morgen Danmark har inviteret mig ind i studiet på udgivelsesdagen (26/4)
Resultat: ca. 345 solgt til private og 215 til forhandlere.
De første “kommer den ikke snart” kommentarer høres hist og pist. Overraskende sent egentlig.
1 måned til udgivelse (marts 2019)
Jeg beslutter selv at købe 1000 eksemplarer af første oplag (der bliver på i alt 3000).
Jeg kasserer et kapitel fra bogen (da EU ændrer på lovgivningen), men beslutter at lave en lille e-bog ud af kapitlet og sende det ud til dem der køber bogen i forsalg. Håber det kan trække lidt flere salg – og samtidig er det ikke spildt arbejde.
Bogen sendes til tryk (3000 i første oplag)
Receptionen begynder at blive planlagt.
Resultat (20/3):
385 solgt til private + 320 solgte til forhandlere.
– målet er indenfor rækkevidde.
April – udgivelsesmåneden
Receptionen blev afholdt i Kingfish lokaler – og ganske pænt besøgt
Jeg kom i Go’ Morgen Danmark.
Jeg fik artikler i flere store lokale Dagblade
Jeg blev interviewet til Magisterbladet
Jeg fik forbestillinger fra de fleste store dykkerbutikker
6 måneder efter udgivelsen
Mere end 1500 eksemplarer er langet over disken og endt hos slutbrugerne. Jeg glæder mig meget til julesalget og håber at nå 2000 inden året (2019) er omme.
På Marketers.dk (lukket forum om online marketing) kunne jeg læse at Euroads var ved at løbe tør for penge (cashflow problemer) og stod overfor en konkurs!
Arrrrgh!
Jeg kunne se at den seneste betaling de havde lavet til mig var helt tilbage i august og dækkede KUN form min affiliate indtjening fra april (318,20 kr)
– ergo manglede jeg betaling for maj, juni, juli, august, september og oktober!
Når jeg loggede ind hos Euroads kunne jeg se at de ikke havde opdateret for september og oktober – og her er den indtjening jeg så ud til at miste (foruden september og oktober.
Følgende taber jeg (sandsynligvis)
Så meget har jeg til gode…
Altså 2565,94 kr (maj, juni, juli, august)
derudover:
september (289,04kr) og oktober (310,14kr).
I alt: 3165,07 kr (+moms).
pis…
Hvad gør jeg nu?
Det første jeg gjorde var at finde alle de steder jeg benyttede mig af Euroads – og stoppede kampagnerne.
Findes kampagnerne andre steder -så jeg kan sende min trafik til andre affilate netværk?
SE LISTEN HERUNDER
JA – jeg var heldig. Jeg bruger blandt Eovendos program om min guide til at tjene penge online – og de har også deres program hos Partner-ads (hvor jeg straks ansøgte).
Hvad med de andre programmer hos Euro-ads?
Hvis du har været en storbruger af Euro-ads så er jeg først og fremmest ked af det på dine vegne, det er virkelig noget lort at miste penge man egentlig har tjent.
Men…
Næsten alle Euroads programmer kan findes hos følgende affilate netværk:
Leder du efter et afiliate program til en webside kan du også tjekke adfinder. dk (søgemaskine over affiliate programmer).
I øvrigt minder det mig skrækkelig meget om dengang betalingsløsningen EWIRE gik konkurs og jeg også hurtigt måtte sadle om og tage et tab på knap 4000kr…
Hvis du har tilføjelser eller kommentarer hører jeg meget gerne herunder!
Podcast er på vej frem – (ifølge Podcaststats.dk) – og hvis du har en forretning hvor du lever af at sælge din viden som konsulent, underviser eller lignende – så KAN en podcast gøre en kæmpe forskel for din branding og dit salg af ydelser…
At tjene penge på podcast er en af mange muligheder for at tjene penge online – men det er langt lettere at komme igang med en blog end at starte en podcast (da en podcast kan være lidt teknisk).
Dette er en historie om hvordan man kan starte som selvstændig og få sin egen virksomhed.
Vil du selv starte et IVS firma (iværksætterselskab) så kan du med fordel benytte dig af Legal Desk til det juridiske – det koster en brøkdel.
Mads er 41 år og har arbejdet med nettet det meste af sit liv, som altid har drømt om at blive selvstændig, men som først da han blev 40 fandt modet og den rette motivation.
Jeg, Morten, kender Mads via online forummet Marketers.dk – som spiller en helt særlig rolle i historien om hvordan Mads kunne sige sige sit job op, starte en selvstændig virksomhed, arbejde online og kun leve af de penge han kan kan tjene ved virksomheden under sit dæknavn ‘Digitalmads‘.
Dette er Mads personlige online historie.
Hej Jeg hedder Mads!
Jeg er som sagt blevet 41, er far til to piger på 10 og 15 år. Pigerne er en del af mit Silkeborg-liv, hvor jeg foruden børn har et lille rækkehus.
Jeg har også et Københavner-liv, hvor jeg deler lejlighed på Nørrebro med en anden online marketing-mand. Jeg kæmper som person altid mellem behovet for frihed og spontanitet og behovet for tryghed, mellem introvers og lysten til at være en aktiv del af verden omkring mig.
På det seneste er jeg begyndt at droppe kampen mellem yderpolerne og i stedet forsøge at kombinere dem i en form for balancegang. Det er ikke altid nemt og balancepunktet svinger frem og tilbage, men gevinsten når det lykkes er for mig 100 gange indsatsen værd.
Derudover har jeg en mission, der går ud på at vise andre at det er muligt at skabe et liv, hvor man har fokus på passionen og hvor der er balance mellem arbejdslivet og resten af livet.
Hvordan startede din virksomhed ‘Digitalmads’?
Tilbage i foråret 2014 tog jeg et meget stort spring ud i det ukendte. Jeg sagde min faste stilling op og startede firmaet digitalmads.dk uden opsparing, med en større gæld, uden en fast forretningsplan og med få kunder. Samtidig flyttede jeg til København alle de dage, hvor jeg ikke havde mine (dele)børn. Eller det vil sige, jeg flyttede ind hos forskellige bekendte i byen og boede lidt rundt omkring.
Så fra at have haft en meget tryg og forudsigelig hverdag, kastede jeg mig frivilligt ud i et meget usikkert og ustabilt liv. Men jeg skrottede samtidig det arbejdsmæssige rotteræs, der hang mig ud af halsen og gav mig selv daglig motivation til at arbejde. Jeg kan skrive i timevis om den proces, om motivation, passion, frihed og arbejdsliv. Faktisk er det lige præcis det jeg gør med bogen “Passioness”, som er mit igangværende bogprojekt.
digitalmads.dk er kort sagt mit personlige digitale bureau, hvor jeg dels leverer tekstindhold til en lang række meget forskelligartede, primært online, kunder, og dels laver linkbuilding og andre SEO-relaterede ydelser.
Hvordan hænger Marketers og Digitalmads sammen?
Det er en lang historie…
Marketers.dk vil jeg påstå er det bedste community for online marketing-folk i Danmark. Jeg kan uden at kny sige at jeg skylder en stor del af min faglige og forretningsmæssige udvikling og succes de sidste par år til det forum (eller rettere: dets brugere).
Som nævnt tidligere, har jeg hele mit voksenliv arbejdet med og på nettet og jeg har altid drømt om at blive selvstændig. Der har været en masse modstand, der holdt mig tilbage. Både modstand fra mine ydre omgivelser og modstand i mig selv. Jeg har i det meste af mit arbejdsliv haft gang i projekter ved siden af. Både små nebengesjæft-virksomheder, frivillige projekter og affiliate hjemmesider. Men jeg har aldrig været i nærheden af at turde springe ud som fuldtidsselvstændig.
Alle de her unge iværksættere med høj energi og masser af gåpåmod, som vi på mange måder beundrer for deres engagement. Det var aldrig mig. Jeg var ham, der hellere sad derhjemme bag skærmen og nørdede og drømte.
Modstanden i mig selv handlede en del om at jeg af natur er et ret indadvendt menneske. Jeg troede at man for at få succes som selvstændig skulle være supersælger. Hvordan skulle man ellers få kunder? Og jeg har telefonofobi (jo, det ér en ting), og hvordan skulle jeg kunne drive virksomhed uden at ringe op til fremmede hele tiden? Jeg dømte mig selv som Danmarks dårligste sælger, og dermed uden en chance som iværksætter. Det var hvad jeg troede.
Omkring årsskiftet 2013/14 var jeg i en situation i livet, hvor jeg havde været igennem en masse omvæltninger af den ikke-så-rare slags og jeg var netop kravlet op fra et meget dybt hul. Mange gange stærkere end da jeg faldt og med et nyerhvervet spørgsmål på læberne: “hvad er det værste der kan ske?”. Det lyder virkelig banalt, men det har hjulpet mig rigtig mange gange, når tvivlen og frygten satte ind. Hvis svaret på spørgsmålet ikke var “jeg kan dø af det,” så begyndte jeg at vælge at fortsætte ud af den vej jeg gerne ville. Og der var mange områder i livet jeg gerne ville lave om på. Én af de større ting var mit arbejdsliv. Kigger man på mit CV, kan man se at jeg har haft en lang række gode og spændende jobs indenfor web, eCommerce og online marketing. Men man ser også at jeg er hoppet fra det ene til det andet. Jeg brændte aldrig rigtig for det og min motivation for at arbejde var altid det svage punkt, der spændte ben for mig.
Jeg skal prøve at gøre det lidt kort her – man kan læse min bog, hvis man er interesseret i den fulde historie. Essensen var at mit arbejde ikke var min passion og min passion ikke var mit arbejde.
Efter en flere-årig pause fra SEO og affiliate marketing valgte jeg at melde mig ind på Marketers.dk og forsøge at opgradere min dengang lettere rustne viden på området. Det var en god beslutning. Man kan gå ind i den slags communities på flere måder. Man kan f.eks. være “oseren”, der suger viden til sig, uden at bidrage selv. Man kan også have en fast strategi om at markedsføre dig selv.
Jeg havde ikke lyst til nogen af delene og valgte den mulighed, der hang bedst sammen med mine værdier og personlighed: jeg kom ind åbent, ydmygt og ærligt og fortalte min historie, præsenterede mig selv med både styrker og svagheder. Måske en kende personligt for et nørde-forum ville nogen sige, men det virkede!
Jeg fik så mange gode råd, at jeg ville have været et skarn, hvis jeg ikke fulgte dem. Jeg fik også opbygget nye relationer og blev en del af et netværk af dygtige mennesker, jeg før kun havde turdet drømme om.
Jeg er altid kommet langt med at være ydmyg overfor de mere erfarne end jeg. Hvis man er ydmyg og gerne vil lytte og lære, er det min erfaring at langt de fleste mennesker gerne vil dele ud af deres viden. Det bruger jeg stadig i dag – selvom det efterhånden oftere og oftere er mig der nu er den erfarne, der gerne deler ud af min viden. Det er jo karma.
Opstart af virksomheden Digitalmads
Jeg havde dengang desperat brug for penge og startede derfor firmaet digitalmads.dk ved siden af mit fuldtidsjob. I første omgang for at skrive SEO-tekster til de berygtede 20 øre pr. ord. Jeg fik en hel masse kunder gennem Marketers.dk – netop fordi jeg var åben og ærlig omkring mit liv og ikke prøvede med en masse salgsgas. Jeg fik faktisk så mange ordrer, at jeg slet ikke havde tid til at udføre dem.
Jeg knoklede, men det føltes fantastisk. Jeg begyndte at drømme om at blive selvstændig og leve af digitalmads.dk. Regnestykket hang dog ikke sammen, hvis det skulle være en levevej. Min reelle timeløn var så lav, at jeg skulle arbejde urealistisk mange timer i døgnet for at lave det der svarede til en alm. månedsløn.
Balancen mellem job og bi-job
Samtidig var det svært at finde balancen mellem mit faste job og min virksomhed. Jeg havde stadig ikke helt mod nok til at tage springet. Jeg var bange for ikke at kunne betale mine regninger. Jeg prøvede derfor en mellemløsning i en periode med et deltidsjob og så digitalmads.dk ved siden af.
Der var stadig masser at lave i virksomheden men ikke tid nok, og i forsøget på at finde den gyldne mellemvej, endte jeg i stedet i et limbo, hvor jeg ikke havde nok fokus på hverken job eller virksomhed.
Du får aldrig et sikkerhedsnet
Til sidst indså jeg at jeg aldrig kom tættere på at kunne springe ud som selvstændig, at jeg aldrig ville kunne gøre det med fuldt sikkerhedsnet. Det var med andre ord nu eller aldrig. Det var sidst på måneden og da jeg næste dag kom på arbejde bad jeg min chef om et møde, hvor jeg fortalte hende at jeg tænkte at det nok var det bedste for os begge at hun begyndte at kigge efter en afløser til mig.
Da jeg sad i toget på vej hjem den dag var jeg høj af adrenalin. Tænk at det var nu. Jeg var både nervøs, lettere skræmt og ufattelig lettet på én gang.
Fra ansat til selvstændig – hvordan gør man?
Jeg havde en million tanker og bekymringer omkring det spring. Jeg gik faktisk i rigtig mange år og ønskede mig at være selvstændig – men uden modet til at gøre det. De jeg endelig tog springet var det uden mange overvejelser. En meget impulsiv handling.
Skulle jeg begynde at give gode råd til andre der overvejer at gøre det samme, ville jeg nok blive meget mere seriøs og konservativ end jeg selv var. Jeg ville anbefale at man havde en opsparing at trække på det første halve år og at man havde bedre styr på det økonomiske end jeg havde.
Omvendt er min vigtigste erfaring nok, at man ikke skal vente for længe, for man får jo alligevel aldrig styr på alt på forhånd. Learning by doing er et glimrende læringsredskab og man lærer meget af sine fejltagelser, hvis man er åben overfor dem.
Derudover går jeg meget ind for at man har styr på sin motivation – og at den ikke nødvendigvis handler om at blive rig. Jo, hvis rigdom er det der gør en glad hver morgen, når man vågner, så gå endelig efter det. Min motivation er dels frihed og så det faktum at jeg hver dag kan arbejde med noget jeg brænder for.
Hvordan gik det så?
Jeg tror den største overraskelse for mig har været at det rent faktisk lykkedes så godt som det gjorde. Jeg var og er stadig dybt overrasket over hvor langt man kan komme i denne verden ved hjælp af netværk. Overrasket over hvor forholdsvist nemt det har været for mig at skabe mig et navn fra så godt som ingenting. Og den største overraskelse var nok at jeg kunne skabe en stor og voksende kundebase uden salgsarbejde.
Vær skarp på dine ydelser!
Spørgsmålet om man ville have gjort noget anderledes forudsætter bagklogskab. Jeg tror ikke jeg ville kunne have gjort tingene anderledes med den viden og erfaring jeg havde dengang jeg startede. Der er faktisk heller ikke meget jeg ville lave om på, hvis jeg havde kunnet. Det eneste jeg kan sige jeg ville gøre anderledes, hvis jeg skulle starte forfra ville være at være helt skarp på mine ydelser og kompetencer fra starten, samt som sagt noget mere økonomisk fundament. Men igen, bagklogskab er jeg ikke den store fan af.
Du kan læse mere om Mads på Digitalmads.dk og i hans nye bog Passiones, der udkommer senere i 2015.
Du kan melde dig gratis ind i forummet Marketers her (det koster dog en månedlig betaling hvis du bliver hængende. )
Fænomenet jeg her kalder “meta-content-marketing” er et 2014-2015 marketing-fænomen som jeg spår en stor fremtid. Tendensen er ihvertfald klar. Meta-content-marketing er et effektfuldt instrument – og det bruges af flere og flere.
Meta-content-marketing er selvfølgelig relateret til content marketing, så jeg starter lige med en ultrakort opsummering af begreberne.
Marketing
At reklamere for noget – typisk et produkt. Den var nem.
Push marketing – uden content
Den mest primitive (men ganske effektive) form for marketing kaldes også “push”.
Push marketing er: “Køb mit bildæk”. “Køøøb mine bildæææææk!”. “Tilbud på bildæk nu!”
Push er et kæmpe banner. En stor plakat. Et mega billboard. Det eneste der vises er: produktet. (evt. “køb produktet”).
Det er støjende og kan være mega irriterende, spammy og old school – men kan stadig ganske effektivt.
Tag ikke fejl.
Push kan være rigtig godt. Det er bare ikke så lækkert og sofistikeret.
Push marketing er at PRODUKTET står bøjet i neon – og så håber annoncøren at du køber det.
Så altså:
Push marketing = Produktet – eller Køb Produktet
Content marketing
Content marketing har været på alles læber de seneste 3-4 år. Content marketing er dog på ingen måde et nyt fænomen, men har i den grad fået et boost siden 2010 og har været buzz-word-number-one især indenfor online marketing.
Content marketing kaldes også – eller er i familie med – ‘pull-marketing’. Man tiltrækker sine kunder, i stedet for at stopfodre dem med store bannere… Det kaldes også “indbound marketing”.
Hvis du vil dykke ned i content marketing mere kan jeg anbefale dig at tjekke følgende ressourcer:
Nogle af de mere kendte firmaer som kører hårdt på med content marketing er Red Bull, Bolius (dansk) og 3byggetilbud.
Blogging er content marketing
Et simpelt men godt eksempel på content marketing er blogging. Mange webshops har deres webshop.dk/blog hvor de skriver om deres produkter og placerer dem i en mere fortællende sammenhæng.
Webshops kan med fordel svare på deres kunders mest almindelige spørgsmål på deres blog. Men alt efter hvilket produkt man sælger kan bloggen være en måde man kan fortælle om produktet i en sammenhæng der gør produktet mere attraktivt og det vil i sidste ende føre til flere salg (sådan er teorien – og det virker tilsyneladende rigtig godt).
Af ældre content marketing tiltag kan Michelinguiden nævnes. Michelinguiden er en af de tidlige og meget succesfulde kampagner hvor det er lykkes at placere produktet (bildæk) i en langt mere interessant kontekst.
Via deres guide, gav Michelin folk lyst til at køre mere (og dermed bruge Michelins produkt: bildæk, mere) og bildæk kom derfor i selskab med lækre restauranter, storbyer, attraktioner og blev et slags lækkert ferie og oplevelses-produkt.
Bildæk… det er altså ret godt gået.
Så altså:
Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng
Meta-content marketing
Hvad er meta-content-marketing så?
Kender du de restauranter hvor man kan få lov at se ind i køkkenet?
På en eller anden måde giver det tryghed og troværdighed, når man kan få lov at se kokken over skulderen mens kokken laver maden, ikke?
– og det er spændende!
Meta-content marketing er det nyeste tiltag som flere og flere marketers har taget i brug.
Meta-content marketing viser sig ofte som en slags “behind-the-scenes-blogging” hvor bloggeren fortæller om hvordan han eller hun laver content marketing eller driver sin virksomhed.
Det er et kig ind i maskinrummet hvor firmaet bag produktet deler ud af erfaringer og fejltagelser. Erfaringerne kan handle om at lave content marketing (meta-content-marketing), drive forretningen (behind-the-scenes-blogging) og (ta-dah!) sælge deres produkt.
Eksempler på meta-content-marketing
1. Meta-content-marketing er når Mikkel Plæhn i en podcast fortæller om hvorfor det virker godt for ham at blogge om biopejse – for at sælge biopejse.
Mikkel Plæhn har en webshop med biopejse. Han blogger derfor om biopejse. OG han blogger/podcaster om hvorfor og hvordan han blogger om biopejse. Meta-content-marketing i sin reneste form.
2. Meta-content-marketing er når Jens Jakob Andersen i Forbes fortæller om hvordan han fik en masse omtale i en masse amerikanske aviser (+ en masse trafik til sit website runrepeat.com) ved at lave en statistisk undersøgelse om marathonløbetider der relaterede sig til hans affiliate site om løbesko.
Overfor samtlige aviser har Jens Jakob lavet content marketing (historien om marathontiderne) – men overfor Forbes har han lavet meta-content-marketing med en historie “behind-the-scenes” OMKRING hvordan han fik succes med content marketing… og selve resultatet (at Jens Jakob kom i Forbes og fik et godt relevant link til runrepeat.com) er mindst ligeså værdifuldt som hans succes med at komme i andre af de store verdensmedier.
3. Meta-content-marketing er når Halfdan Timm blogger om hvordan de første 3 måneder med hans virksomhed Juf.dk har været.
Halfdan Timm tiltrækker kunder til advokater via content marketing på sit site juf.dk – og på halfdantimm.dk laver han meta-content-marketing og “behind-the-scenes-blogging” som styrker hans content marketing og hans relation til andre iværksættere og folk i branchen.
4. Meta-content-marketing er når Anders Saugstrup deler en video som denne hvor han forklarer hvordan han har lavet content marketing (indholdsmarkedsføring) for 3byggetilbud.dk med en infografik.
Gevinster ved Meta-content-marketing
De særlige gevinster ved Meta-content marketing er:
Det giver en masse omtale at være ærlig og dele ting der normalt er private eller hemmelige. Og marketing publikummet er gode til at dele på sociale medier og nævne andre artikler på blogs (hvilket giver social trafik og indgående links).
Det giver troværdighed for slutkunden at firmaet tør dele de ting som andre firmaer holder for sig selv. Eksempelvis fejltagelser. Et eksempel på dette er hashtagget #prøverigen under hvilket iværksættere på twitter og G+ delte deres fejltagelser og comebacks.
Meta-content-marketing giver et intimt kendskab – ja, nærmest en relation – til firmaet blandt andre iværksætter og andre marketing-folk og denne forbindelse kan være altafgørende for at skabe nye samarbejder og partnerskaber.
Så altså:
Push marketing = Produktet – eller Køb produktet
Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng
Meta content marketing = noget om noget om produktet – eller Bag om produktet.
Vil du have en gratis blog eller vil du have en blog på dit eget domæne?
Det er vigtigt at du ved hvad du vælger imellem og at du ikke lægger en masse arbejde i en blog som du så senere mister eller føler begrænser dig fordi du ikke valgte den rigtige platform fra start.
Kendte etablerede gratis platforme hvor du kan lave en blog:
WordPress.com
Blogger.com
Medium.com
Weebly.com
Blog.com
Tumblr.com
Gratis blog – hvad taler for og imod?
Herunder får du overblikket så du kan vælge rigtig fra start mellem en ‘gratis blog’ og en blog på eget domæne.
Lad det være sagt med det samme at jeg kun anbefaler en gratis blog hvis du skal bruge den til:
-så skal du (efter min mening) IKKE lave en gratis blog, men i stedet lave en blog på dit eget domæne. Det er trods alt småpenge vi taler om (få rabatkode i artiklen herunder).
Det er selvfølgelig en kæmpe fordel at man ikke skal have kreditkortet frem. Det betyder også at du nemt kan 10 lave blogs (bare du har tid nok). Tidligere var det en meget brugt taktik i forbindelse med indgående links. Det er dog ikke særlig effektivt længere.
2. Du er i gang en lille smule hurtigere (et spørgsmål om timer)
En lille fordel hvis du skal have noget online NU – og på ingen måde kan vente de få timer det tager at få en hjemmeside på eget domæne op at stå.
3. Du kan begå store fejl, slette bloggen, lave en ny uendelig mange gange fordi tjenesten er gratis
Giv den gas, prøv alt muligt af, slet det hele igen og start forfra. Dette gør at mange nok har lidt lettere ved at kaste sig ud i at komme i gang, end hvis man skal betale for det (selvom det er småpenge).
Ulemper ved en gratis blog
1. Det sender et useriøst/billigt signal ikke at have sit eget domæne
Ens domæne er ens virtuelle adresse. Og på samme måde som med huse sender selve domænet også et signal, og det har simpelthen ikke den samme troværdighed og autoritet at have en side der hedder sundhedsguiden.blogspot.com som det er hvis man har domænet sundhedsguiden.dk
2. Du kan ikke direkte tjene penge på en gratis blog
Ofte vil affiliate links og reklameblokke ikke være tilladt og du vil miste muligheden for direkte at tjene penge online. I starten tænker du måske ikke på at skulle tjene penge på nettet – men det er en god mulighed at benytte sig af senere. Det giver motivation og kan måske ende med en flot bi-indtægt.
3. Du har ikke styr på reklamerne
Der kan optræde reklamer på din blog, som du ikke kan styre (og ikke tjener penge på). Reklamerne kan være i siden eller i toppen. Det er ikke alle blogplatforme der tilbyder at man kan fjerne dem.
På din egen blog (med eget domæne), styrer du 100% hvilket indhold der findes på din hjemmeside.
4. Du ejer ikke din blog
Din blog kan uden varsel blive lukket eller taget fra dig. Vilkårene for brugen af bloggen kan uden videre ændre sig og det vil være et kæmpe problem hvis du bygger en virksomhed eller en online indkomst op omkring din blog.
5. Du kan ikke bestemme udseendet på din blog
De fleste gratis blogs har et færdigt lay-out, som du godt kan ændre lidt på, men du er stadig helt og aldeles tvunget ind i de grafiske skabeloner som platformen har stillet til rådighed.
Din gratis blog kan stadig blive flot, men du er ikke fritstillet med hensyn til dens udseende.
6. Ingen ekstra funktioner
Gratis blogs giver som regel ikke mulighed for at implementere mere kode, der kan give flere funktioner. Men på din egen hjemmeside kan du få kodet en masse ekstra funktioner ind (bare rolig man skal ikke kunne kode – man køber/eller downloader små færdige løsninger der fungerer med det samme.
Et sådan stykke kode hedder et plug-in). Det kan eksempelvis være en kalender, en pop-up, et webshopsmodul, et galleri osv.
Hvor kan man så få en gratis blog?
Hvis du absolut VIL have en gratis blog kan jeg anbefale følgende platforme /som jeg selv har arbejdet med):
wordpress.com – WordPress har den store fordel med deres gratis blogmulighed at måden man bygger sin hjemmeside op på er i bund og grund den samme som i den ‘professionelle’ version som du kan få på dit eget domæne. WordPress er i øvrigt gratis uanset om du har en gratis blog, eller en på eget domæne. Men det er unægtelig en fordel at kende wordpress i gratis-blog-versionen når man skal til at arbejde med den fulde pakke.
blogger.com – Blogger er Googles gratis blogsystem (kaldet blogspot tidligere). Du logger ind med din google konto og kan være i gang på meget kort tid. Mulighederne er begrænsede og det er googles retningslinjer der gælder.