Blogindlæg: Hvorfor, hvordan, hvor meget og hvor ofte?

Guide til at blogge
Blogging – sådan gør du!

Dette indlæg handler om at bruge det at blogindlæg som en del af din markedsførings- og forretningstrategi.

Jeg gennemgår her hvorfor, hvordan, hvor meget og hvor ofte du skal blogge for at få succes med din blog.

Hvorfor skal du blogge?

Blogging er en fantastisk metode til at skabe dig et navn og et publikum og en forretning på. Det er en måde at uddanne dine fremtidige kunder på, hjælpe dem, guide dem og altså en måde du kan sørge for at de tænker på dig når de pludselig får brug for hjælp indenfor dit område.

>>Læs guiden her til hvordan du laver en blog

Positionering og branding

Blogging er en måde at positionere dig på – og samtidig en måde du kan dele lidt ud af sin personlighed på. I hele dette mix af faglighed, personlighed, demonstration af erfaring og viden lige præcis dér vinder du dine læsere tillid.

De føler efter lidt tid at de kan stole på dig, fordi du allerede gennem din blogging har vist at du har styr på sagerne.

Hvad skal man blogge om?

Det nemmeste er at svare på spørgsmål som dine kunder og dit publikum allerede stiller dig. Måske spørger de dig i telefonen, henover middagsbordet til ‘familie-kom-sammener’ eller på mails, men der har sikkert allerede nogle spørgsmål som du kan huske du har svaret på mere end én gang.

Start med at svare på dine FAQ.

Hvordan lægger man bukser op? Hvordan kopierer man en DVD? Hvem arver hvis jeg ikke skriver testamente? Hvad koster en swimmingpool? Hvor er det godt at dykke i Danmark? Hvilken højtaler er god til en iPod?

Skriv på en måde så du hjælper folk. Virkelig læg dig i selen for at lave det bedste svar overhovedet. Gerne en hurtig version til at begynde med i punktform, men du må også gerne gå i dybden og virkelig vise hvad du kan og ved om emnet.

Nu hvor du har lavet et grundigt svar og folk har læst det og føler sig klogere, så er de positivt stemt overfor dig. De føler faktisk at du har hjulpet dem, så de vil være tilbøjelige til at henvise til dig på sociale medier og de vil nok også kontakte dig hvis de får brug hjælp til andre og evt. mere komplicerede problemer en anden gang.

Derfor skal du blogge – for at vise hvem du er hvad du kan og positionere dig som ekspert på et område.

Vis dem hvor godt du kan hjælpe dem og svare på deres spørgsmål! Hvis du er god til det og forstår at vise det, så får du kunder i biksen…

Noget helt andet er at du fremover på mail og på sociale medier i fremtiden kan henvise til dine hjælpende blogindlæg næste gang du får de samme spørgsmål og på den måde spare en masse tid ved at lave det ultimative svar en enkelt gang – og derefter bare henvise til det og lade det tale for sig selv.

Hvad skal man kalde et blogindlæg?

Opkald gerne blogindlægget efter dit emne og det spørgsmål du svarer på. Se titlen på dette indlæg. På den måde finder google dig nemmere når folk søger efter svar og måske ligger du øverst næste gang nogen søger på netop “Dykning, hvor er det godt at dykke i Danmark?”, “Højtaler til iPod – hvilken Ipod speaker er bedst?” eller lignende.

>>Læs mere om grundlæggende søgemaskineoptimering her

Hvor langt skal et blogindlæg være?

Min holdning er at 300 ord er det absolut mindste antal ord du kan slippe afsted med. Google er begyndt at “straffe” korte indlæg sådan at hele sitet bliver degraderet i søgeresultaterne hvis der er mange tynde sider. Blandt SEO folk kendes denne update som “Panda”.

Hvis indholdet kan bære det (og du skriver godt), så kan du sagtens skrive 2000 ord. Men husk på at så taber du altså nogle læsere undervejs. Det er dog bedre end at de aldrig finder det fordi Google synes det er for tyndt.

Hvis du skriver langt så husk at lave præcise overskrifter for hver 100-300 ord. Det letter læsningen og giver en bedre oplevelse. Husk at mange af dine læsere sikkert læser på deres mobiler – måske skal du lave en video eller en audio version af dit blogindlæg så du også kan nå dem der har gang i andet samtidig med at de forsøger at følge din blog?

Et forslag til struktur på et blogindlæg

1.  En kort indledning hvor du beskriver emnet og hvad indlægget handler om.

2. Derefter kan du vise nogle cases som belyser din problemstilling.

3. Nu kan du svare på hvad du mener er den bedste løsning eller hvad du har fundet ud af virker. Hjælp folk, vind deres tillid – så ringer til dig og køber dine varer og booker din tid.

4. Til allersidst skal der være en opfordring til at dine læsere gør noget. en Call to action. Det kan være at de skal skrive sig op til dit nyhedsbrev eller connecter  med dig på Facebook. Det kan også være et link til relevante artikler eller videre til din webshop hvor man kan købe den løsning du netop har beskrevet, bare husk: Dit blogindlæg må aldrig ende i en blindgyde.

Aldrig.

Hvordan laver jeg en blog eller en hjemmeside?

Hvis du allerede har en hjemmeside skal du selvfølgelig blogge dér!

Men hvis du ikke har en hjemmeside så er det enkleste og mest rigtige (hvis du spørger mig) er at du går til Unoeuro og vælger dig et domæne.dk (uden bindestreger og æøå) a la “socialmediaexpert.dk” eller “smartmanagement.dk” – måske bare dit navn?

>>Læs artiklen ‘Derfor skal du købe dit navn som domæne’

>>Læs den fulde guide fil “Hvordan laver man en blog”

Derefter skal du vælge bronzesuite og lave en installation af WordPress (1 klik). Et domæne + billigt webhotel koster under 300 kr om året. Det bør der være råd til.

WordPress er det nemmeste og bedste system i verden lige nu. 20% af alle verdens hjemmesider kører på WordPress og det betyder at du kan finde utallige guides og meget nemt få hjælp hvis der er noget der driller.

Siden her kører i wordpress og er et eksempel på en meget simpel side men både funktionelt og grafisk er der nærmest ingen grænser. Hvis du vil, kan du let lave noget meget mere flot og avanceret (eller købe dig til det).

Der er enormt mange muligheder – men det vigtigste er at du kommer igang.

Kom igang – og bliv ved

Det vigtigste omkring blogging er at du komme igang med at blogge. Prøv dig lige så stille frem. Det værste du kan gøre er ikke at gøre noget. Pyt med om det ser godt ud og pyt med at du kun kan skrive 294 ord i første forsøg. Det vigtigste er at du komme igang og bliver ved.

Nu.

Hvor ofte skal du blogge?

Min holdning er at du skal blogge når du har noget du kan hjælpe med. Du skal ikke blogge for at fylde ord på eller fordi du har lavet en aftale med dig selv om en bestemt kadence. Meget indhold er selvfølgelig godt. Men lort er stadig lort, uanset hvor meget der end er af det.

Nogle blogs har stor succes med 7 indlæg om ugen, personligt ville jeg aldrig kunne overskue at skrive så mange indlæg,  ved siden af alle mine andre projekter, men i starten af din blogkarriere er det nok godt at komme ud med en masse indhold.

På min primære blog om fridykning og undervandsjagt udgiver jeg nyt indhold 6-8 gange om året. Men jeg udgiver virkelig tunge artikler, der er meget udførlige og hvor der der ikke er mere at komme efter. Jeg skriver ultimative guides – og det virker også godt.

Andre superblogs (om online markedsføring) der heller ikke har mange indlæg om ugen, men stadig tusindvis af besøgende:

www.quicksprout.com

www.backlinko.com

www.antphilosophy.com

Hvis du vil høre mere fra mig når der er nyt bloggen her så kan du skrive dig op på mit nyhedsbrev:

[hcshort id=”5″]

Har du spørgsmål eller kommentarer er du velkommen til at skrive til mig herunder:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *