Det kan godt virke som om dette er medier for de unge og hippe, men der findes efterhånden ikke en virksomhed med respekt for sig selv, der ikke er tilstedeværende og aktive på sociale medier som Instagram og Youtube. Dette øger også muligheden for at du kan nå ud til mange flere mennesker, end bare med Facebook. Det giver også en god mulighed for at kunne linke mellem dine medier, og implementere for eksempel videoer fra jeres YouTube-konto i andet content – for eksempel på hjemmesiden eller på Facebook. Der findes også en hel del inspirationsmedier, som I med fordel også kan begynde at poste på.
Lav en vandtæt content-plan
Det er som nævnt en god ide at være dækket ind på flere fronter når det kommer til både SEO- og sociale medier. Dette er tidkrævende, så lav en plan for om du selv skal være den der administrere de forskellige konti, eller om det måske simpelthen er på tide med en studentermedhjælper.
Det at udvide sit team og have noen der er dedikeret til at planlægge indlæg og online tilstedeværelse, kan være det der skal til for ta man skal kunne tage det et skridt videre. Det er jo ikke noget der laver sig selv, og derfor skal man have en vandtæt contentplan, for at sørge for at det hele kører.
Udvid din SEO til flere søgemaskiner
Der er mange der udelukkende fokuserer på Google når de laver SEO, for at øge sin synlighed online, og det er måske ikke den bedste ide. Baidu, Amazon og YouTube er også store søgemaskiner, som man med fordel kan optimere til. Der findes mange gode tricks for at nå ud til flere mennesker på disse maskiner, og konkurrencen er ikke lige så stor som den er blevet på Google.
Et godt seo bureau med bred erfaring, kan hjælpe jer med at nå de helt rigtige søgemaskiner. Der er mange der sidder på ekspertise indenfor lige præcis dette felt, så I kan udvide og komme ud til langt flere mennesker og potentielle kunder.
Et sidste lille tip, er at fokusere på organisk vækst i stedet for annoncer. Når du bruger tid på at producere godt kvalitetsindhold, så får du som regel også meget mere igen for dette i resultater uden at gå konkurs på grund af markedsføringsbudgettet. Når man annoncerer på Google, for eksempel, så konkurrerer man mod dem der har milliarder i annoncekroner, når man fokuserer på godt indhold og søgeord, så er der ingen der kan købe din placering, eller tage den fra dig.
Podcast er på vej frem – (ifølge Podcaststats.dk) – og hvis du har en forretning hvor du lever af at sælge din viden som konsulent, underviser eller lignende – så KAN en podcast gøre en kæmpe forskel for din branding og dit salg af ydelser…
At tjene penge på podcast er en af mange muligheder for at tjene penge online – men det er langt lettere at komme igang med en blog end at starte en podcast (da en podcast kan være lidt teknisk).
Fænomenet jeg her kalder “meta-content-marketing” er et 2014-2015 marketing-fænomen som jeg spår en stor fremtid. Tendensen er ihvertfald klar. Meta-content-marketing er et effektfuldt instrument – og det bruges af flere og flere.
Meta-content-marketing er selvfølgelig relateret til content marketing, så jeg starter lige med en ultrakort opsummering af begreberne.
Marketing
At reklamere for noget – typisk et produkt. Den var nem.
Push marketing – uden content
Den mest primitive (men ganske effektive) form for marketing kaldes også “push”.
Push marketing er: “Køb mit bildæk”. “Køøøb mine bildæææææk!”. “Tilbud på bildæk nu!”
Push er et kæmpe banner. En stor plakat. Et mega billboard. Det eneste der vises er: produktet. (evt. “køb produktet”).
Det er støjende og kan være mega irriterende, spammy og old school – men kan stadig ganske effektivt.
Tag ikke fejl.
Push kan være rigtig godt. Det er bare ikke så lækkert og sofistikeret.
Push marketing er at PRODUKTET står bøjet i neon – og så håber annoncøren at du køber det.
Så altså:
Push marketing = Produktet – eller Køb Produktet
Content marketing
Content marketing har været på alles læber de seneste 3-4 år. Content marketing er dog på ingen måde et nyt fænomen, men har i den grad fået et boost siden 2010 og har været buzz-word-number-one især indenfor online marketing.
Content marketing kaldes også – eller er i familie med – ‘pull-marketing’. Man tiltrækker sine kunder, i stedet for at stopfodre dem med store bannere… Det kaldes også “indbound marketing”.
Hvis du vil dykke ned i content marketing mere kan jeg anbefale dig at tjekke følgende ressourcer:
Nogle af de mere kendte firmaer som kører hårdt på med content marketing er Red Bull, Bolius (dansk) og 3byggetilbud.
Blogging er content marketing
Et simpelt men godt eksempel på content marketing er blogging. Mange webshops har deres webshop.dk/blog hvor de skriver om deres produkter og placerer dem i en mere fortællende sammenhæng.
Webshops kan med fordel svare på deres kunders mest almindelige spørgsmål på deres blog. Men alt efter hvilket produkt man sælger kan bloggen være en måde man kan fortælle om produktet i en sammenhæng der gør produktet mere attraktivt og det vil i sidste ende føre til flere salg (sådan er teorien – og det virker tilsyneladende rigtig godt).
Af ældre content marketing tiltag kan Michelinguiden nævnes. Michelinguiden er en af de tidlige og meget succesfulde kampagner hvor det er lykkes at placere produktet (bildæk) i en langt mere interessant kontekst.
Via deres guide, gav Michelin folk lyst til at køre mere (og dermed bruge Michelins produkt: bildæk, mere) og bildæk kom derfor i selskab med lækre restauranter, storbyer, attraktioner og blev et slags lækkert ferie og oplevelses-produkt.
Bildæk… det er altså ret godt gået.
Så altså:
Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng
Meta-content marketing
Hvad er meta-content-marketing så?
Kender du de restauranter hvor man kan få lov at se ind i køkkenet?
På en eller anden måde giver det tryghed og troværdighed, når man kan få lov at se kokken over skulderen mens kokken laver maden, ikke?
– og det er spændende!
Meta-content marketing er det nyeste tiltag som flere og flere marketers har taget i brug.
Meta-content marketing viser sig ofte som en slags “behind-the-scenes-blogging” hvor bloggeren fortæller om hvordan han eller hun laver content marketing eller driver sin virksomhed.
Det er et kig ind i maskinrummet hvor firmaet bag produktet deler ud af erfaringer og fejltagelser. Erfaringerne kan handle om at lave content marketing (meta-content-marketing), drive forretningen (behind-the-scenes-blogging) og (ta-dah!) sælge deres produkt.
Eksempler på meta-content-marketing
1. Meta-content-marketing er når Mikkel Plæhn i en podcast fortæller om hvorfor det virker godt for ham at blogge om biopejse – for at sælge biopejse.
Mikkel Plæhn har en webshop med biopejse. Han blogger derfor om biopejse. OG han blogger/podcaster om hvorfor og hvordan han blogger om biopejse. Meta-content-marketing i sin reneste form.
2. Meta-content-marketing er når Jens Jakob Andersen i Forbes fortæller om hvordan han fik en masse omtale i en masse amerikanske aviser (+ en masse trafik til sit website runrepeat.com) ved at lave en statistisk undersøgelse om marathonløbetider der relaterede sig til hans affiliate site om løbesko.
Overfor samtlige aviser har Jens Jakob lavet content marketing (historien om marathontiderne) – men overfor Forbes har han lavet meta-content-marketing med en historie “behind-the-scenes” OMKRING hvordan han fik succes med content marketing… og selve resultatet (at Jens Jakob kom i Forbes og fik et godt relevant link til runrepeat.com) er mindst ligeså værdifuldt som hans succes med at komme i andre af de store verdensmedier.
3. Meta-content-marketing er når Halfdan Timm blogger om hvordan de første 3 måneder med hans virksomhed Juf.dk har været.
Halfdan Timm tiltrækker kunder til advokater via content marketing på sit site juf.dk – og på halfdantimm.dk laver han meta-content-marketing og “behind-the-scenes-blogging” som styrker hans content marketing og hans relation til andre iværksættere og folk i branchen.
4. Meta-content-marketing er når Anders Saugstrup deler en video som denne hvor han forklarer hvordan han har lavet content marketing (indholdsmarkedsføring) for 3byggetilbud.dk med en infografik.
Gevinster ved Meta-content-marketing
De særlige gevinster ved Meta-content marketing er:
Det giver en masse omtale at være ærlig og dele ting der normalt er private eller hemmelige. Og marketing publikummet er gode til at dele på sociale medier og nævne andre artikler på blogs (hvilket giver social trafik og indgående links).
Det giver troværdighed for slutkunden at firmaet tør dele de ting som andre firmaer holder for sig selv. Eksempelvis fejltagelser. Et eksempel på dette er hashtagget #prøverigen under hvilket iværksættere på twitter og G+ delte deres fejltagelser og comebacks.
Meta-content-marketing giver et intimt kendskab – ja, nærmest en relation – til firmaet blandt andre iværksætter og andre marketing-folk og denne forbindelse kan være altafgørende for at skabe nye samarbejder og partnerskaber.
Så altså:
Push marketing = Produktet – eller Køb produktet
Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng
Meta content marketing = noget om noget om produktet – eller Bag om produktet.