Facebook – sådan laver du et opslag der engagerer!

Facebook admin
Facebook admin

Når du har en Facebookpage, så gælder det om at lave nogle opslag som engagerer dine fans.

Hvis dine fans ikke liker, ikke kommenterer, aldrig deler og heller ikke klikker på det som du lægger op på din sides timeline, så vælger Facebook at gøre dig mere og mere usynlig – også selvom du har mange likes!

Hvis ingen interagerer så er der til sidst ingen der ser hvad du poster…

Updates, posts, opslag, opdateringer… (same same)

Det allervigtigste på en Facebookside er opdateringerne! Uden updates: intet.

Herunder har jeg lavet en grundig gennemgang af trinene og overvejelserne i forbindelse med at lave et opslag på Facebook. Hvis du vil arbejde mere systematisk og sikre dig en større chance for succes, så er her et forslag til en køreplan:

1. Hvad skal updaten handle om? – få idéen

Udfra dit formål med at være på Facebook, udfra din sides emne, udfra dit målgruppe og udfra hvad der er oppe i tiden eller hvad du gerne vil fortælle, lære fra dig eller blære dig med skal du få en idé der kan engagere dine fans.

“Er I derude, Roskilde?” virker godt på Roskilde Festival, men nok ikke på andre Facebooksider end netop Roskilde Festivals…

I stedet: stil spørgsmål, giv et råd, lav en top 5, del en nyhed – få en idé til en opdatering. GIV VÆRDI – eller underhold i det mindste! Nu hvor du er i gang med at være kreativ, så få gerne flere idéer, og gem til senere.

2. Skriv teksten, brug symboler og måske den første kommentar?

Nu hvor du har fået idéen skal teksten formuleres. Du må ikke bare smide et foto eller en link. Skriv noget  og sørg for at skrivestilen rammer målgruppen. Henvend dig på en måde så folk kan mærke at du vil dem noget.

Spørgsmål er generelt gode til at starte samtaler. Når du har skrevet din update  så sørg for at gennemlæse den grundigt, så du undgår stavefejl (selvom de også nogen gange kan give engagement og starte en masse samtaler). Få evt. hjælp til at læse korrektur.

Vil du indsætte symboler i din opdatering? ❤ ♡ ❤ ღ ♩ ♪ ♫ ♬

Symboler kan gange give mere interaktion og flere klik.  Du kan kopiere symboler herfra: FBsymbols

Når du formulerer teksten kan du også vælge allerede i den fase også at formulere den første kommentar (som du altså selv skriver lige efter at du har slået noget op).

3. Vedhæft link, billede eller video

Undgå kun at skrive tekst. Vedhæft altid enten link, billede, video eller andet ‘rich media’ som kan give dit publikum en større oplevelse. Brug evt. andres videoer, andres fotos og link til andres indhold. Hvis du bare skal have engagement er det en fin strategi.

Facebook har meldt ud at de vælger at vise ‘rich media’ mere til folk end bare rene tekstopdatering. Benyt dig af det.

4. Planlæg opslaget i forhold til tid

Planlæg_opslagDu kan planlægge dine opslag sådan at de rammer bedst muligt i forhold til tid.

Facebook giver dig mulighed for at skemalægge på forhånd og på den måde få dine opslag slået mens du er på ferie, eller så de passer perfekt i forhold til ugedag, tidspunkt på døgnet.

Husk at vejret eller breaking news kan være en X-faktor der kan gøre du skal aflyse eller ændre en planlagt opdatering.

5. Målret dit opslag til målgruppen

Facebook pages giver dig mulighed for at målrette dine opslag til særlige segmenter.

Dette gælder kun sider af en vis størrelse.

De fleste sider har dog adgang til denne funktion, men det kræver at man slår funktionen til.

Sådan gør du:

Rediger side -> Rediger Indstillinger -> Målretninger og privatindstillinger for opslag -> Aktivér

Overvej nu om du skal målrette mod særlige segmenter i din fanskare. Det vil (muligvis) give større synlighed hos lige netop dette segment.

Måske skal alle have din update, men måske er den kun relevant for unge kvinder i København?

Du vil jo kun lave updates der er relevante for dine fans – ellers spammer du bare…

6. Linkteksten rettes til

Linkttekst
Linkttekst

Med et klik på linkteksten i opslaget kan du ændre linkteksten så den bliver mere clickable og bedre beskrivende.

I billedet her til venstre kan du se at jeg har rettet linkteksten i forhold til de foregående billeder.

7. Opslaget går live – du poster!

Facebook opslag
Facebook opslag

Du trykker på knappen og forhåbentlig ruller snebolden nu, og dit opslag kommer ud til en  masse mennesker, som gerne vil høre fra dig og læse hvad du skriver.

Nogle gange er det en god idé at skrive første kommentar selv.

Det gør det nemmere for dine fans at komme i gang med at kommentere selv – fordi det psykologisk er meget nemmere at kommentere hvis andre også har kommenteret før en selv. 

Vi mennesker vil helst gøre som alle de andre – også når vi er på Facebook.

8.  Overvåg og deltag i samtalen

Nu starter samtalen forhåbentlig.  Så du må ikke bare lægge noget op uden at holde øje med hvordan det udvikler sig.

Hvis nogen spørger skal du svare, og det er en god idé at kommentere på andres kommentarer så de kan se at der er ‘et menneske bag maskinen’ og så andre folk kan se at der er gang i samtalen.

9.  Overvej at ‘booste’ $$

Hvis du har lavet et rigtig godt opslag og det er med noget indhold der er godt for dig at få spredt ud, så overvej at købe dig til lidt mere synlighed ved at smide 5-10-20 $ i ‘Facebookmaskinen’ for at få budskabet ud til endnu flere end du kan nå organisk.

Det bliver dyrt hvis du gør det hver dag, men kan være tjent ind hvis man gør det når man virkelig rammer en god opdatering som dine fans er vilde med.

Hvis ingen er vilde med dit opslag, så skal du ikke spilde dine penge på at fremhæve synligheden på dem. Fremhæv kun guldet!

10. Overvej at dele videre

Hvis dit opslag er rigtig godt og du ikke spammer hele tiden, så kan du med stor forsigtighed og dele dit opslag i RELEVANTE grupper og evt. på din egen eller på andres profiler.

Pas på dog meget på at du ikke spammer og bliver selvpromoverende på den ufede måde.

Men hvis du har noget virkelig godt indhold, og hvis du ikke gør det hele tiden, så vil det helt sikkert gøre din reach meget større og give dig nye fans, nye likes, nye delinger og måske nye kunder.

11. Overvej andre sociale platforme

Nu kan du så overveje om du skal dele samme indhold på Twitter, Google Plus eller andre steder. Husk at hver platform har sin egen jargon, sit eget sprog, sine egne brugere og sine egne muligheder.

Gå tilbage til punkt 2 og kig på skrivestilen og ret til.

 12. Evaluering

Facebook Reach
Facebook Reach

Efter 1-2-(3) døgn er dit opslag typisk dødt og ingen ser det mere.

Hvor godt gik det så? Hvor mange nåede du?

Hvor mange engagerede sig? Hvor mange likes, kommentarer, delinger – og hvor mange klikkede på linket videre ind på din hjemmeside og købte et produkt?

Hvis det gik godt kan du måske genbruge nogle af metoderne?
Hvis det gik dårligt kan du måske sortere noget fra eller rette noget til næste gang.

Hvor ofte skal man poste?

Det er svært at svare entydigt på og afhænger fra side til side, men jeg anbefaler at man poster 0-3 gange om dagen og i alt 3-15 gange om ugen. Min erfaring er at daglige posts giver en masse engagement og er meget effektivt.

Hvis du har nogle spørgsmål eller andre tricks du vil dele eller udvide med – så er du velkommen i kommentarerne herunder.

2 tanker om “Facebook – sådan laver du et opslag der engagerer!”

  1. Meget brugbart! Jeg har dog et spørgsmål.
    Administrerer en side, hvor ikke alle kan dele de opslag der ligger på siden – har du nogen ide om hvorfor dette sker?
    De kan godt når opslaget ligger i deres nyhedsoversigt, men klikker man ind på siden og vil dele opslaget, (som nu er nogle uger gammelt) så kan de ikke. Har kigget under indstillinger, men kan ikke se noget galt.

    Lotte

  2. Hej Lotte,
    Du må undskylde at jeg ikke har set din kommentar og spørgsmål. Det lyder som om det er i privatindstillingerne at den er gal med. Men det er lidt svært at sige udefra. jeg håber I har fundet ud af det!
    Vh
    Morten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *