Meta Content Marketing & ‘Behind-the-scenes-blogging’

Fænomenet jeg her kalder “meta-content-marketing” er et 2014-2015 marketing-fænomen som jeg spår en stor fremtid. Tendensen er ihvertfald klar. Meta-content-marketing er et effektfuldt instrument – og det bruges af flere og flere.

Meta-content-marketing er selvfølgelig relateret til content marketing, så jeg starter lige med en ultrakort opsummering af begreberne.

Marketing

At reklamere for noget – typisk et produkt. Den var nem.

Push marketing – uden content

køb nuDen  mest primitive (men ganske effektive) form for marketing kaldes også “push”.

Push marketing er: “Køb mit bildæk”. “Køøøb mine bildæææææk!”. “Tilbud på bildæk nu!”

Push er et kæmpe banner. En stor plakat. Et mega billboard. Det eneste der vises er: produktet. (evt. “køb produktet”).

Det er støjende  og kan være mega irriterende, spammy og old school – men kan stadig ganske effektivt.

Tag ikke fejl.

Push kan være rigtig godt. Det er bare ikke så lækkert og sofistikeret.

Push marketing er at PRODUKTET står bøjet i neon – og så håber annoncøren at du køber det.

Så altså:

Push marketing = Produktet – eller Køb Produktet

Content marketing

Content marketing har været på alles læber de seneste 3-4 år. Content marketing er dog på ingen måde et nyt fænomen, men har i den grad fået et boost siden 2010 og har været buzz-word-number-one især indenfor online marketing.

Content marketing kaldes også – eller er i familie med – ‘pull-marketing’. Man tiltrækker sine kunder, i stedet for at stopfodre dem med store bannere… Det kaldes også “indbound marketing”.

Hvis du vil dykke ned i content marketing mere kan jeg anbefale dig at tjekke følgende ressourcer:

Marcus Sheridan – the Sales Lion (engelsk)

Content marketing Liga – Mikkel Plæhn + Anders Saugstrup (dansk)

I 2014 er ‘Content marketingbogen‘ også blevet udgivet.

cmbogen-cover-large-square-300x300

Content marketing er hot stuff (as we speak).

Nogle af de mere kendte firmaer som kører hårdt på med content marketing er Red Bull, Bolius (dansk) og 3byggetilbud.

Blogging er content marketing

Et simpelt men godt eksempel på content marketing er blogging. Mange webshops har deres webshop.dk/blog hvor de skriver om deres produkter og placerer dem i en mere fortællende sammenhæng.

Webshops kan med fordel svare på deres kunders mest almindelige spørgsmål på deres blog. Men alt efter hvilket produkt man sælger kan bloggen være en måde man kan fortælle om produktet i en sammenhæng der gør produktet mere attraktivt og det vil i sidste ende føre til flere salg (sådan er teorien – og det virker tilsyneladende rigtig godt).

>>Læs artiklen om hvordan man laver en blog

Old school content marketing

Af ældre content marketing tiltag kan Michelinguiden nævnes. Michelinguiden er en af de tidlige og meget succesfulde kampagner hvor det er lykkes at placere produktet (bildæk) i en langt mere interessant kontekst.

Via deres guide, gav Michelin folk lyst til at køre mere (og dermed bruge Michelins produkt: bildæk, mere) og bildæk kom derfor i selskab med lækre restauranter, storbyer, attraktioner og blev et slags lækkert ferie og oplevelses-produkt.

Bildæk… det er altså ret godt gået.

Så altså:

Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng

Meta-content marketing

Hvad er meta-content-marketing så?

Kender du de restauranter hvor man kan få lov at se ind i køkkenet?

På en eller anden måde giver det tryghed og troværdighed, når man kan få lov at se kokken over skulderen mens kokken laver maden, ikke?

– og det er spændende!

Meta-content marketing er det nyeste tiltag som flere og flere marketers har taget i brug.

Meta-content marketing viser sig ofte som en slags “behind-the-scenes-blogging” hvor bloggeren fortæller om hvordan han eller hun laver content marketing eller driver sin virksomhed.

Det er et kig ind i maskinrummet hvor firmaet bag produktet deler ud af erfaringer og fejltagelser. Erfaringerne kan handle om at lave content marketing (meta-content-marketing), drive forretningen (behind-the-scenes-blogging) og (ta-dah!) sælge deres produkt.

Eksempler på meta-content-marketing

1. Meta-content-marketing er når Mikkel Plæhn i en podcast fortæller om hvorfor det virker godt for ham at blogge om biopejse – for at sælge biopejse.

Mikkel Plæhn har en webshop med biopejse. Han blogger derfor om biopejse. OG han blogger/podcaster om hvorfor og hvordan han blogger om biopejse. Meta-content-marketing i sin reneste form.

2. Meta-content-marketing er når Jens Jakob Andersen i Forbes fortæller om hvordan han fik en masse omtale i en masse amerikanske aviser (+ en masse trafik til sit website runrepeat.com) ved at lave en statistisk undersøgelse om marathonløbetider der relaterede sig til hans affiliate site om løbesko.

Overfor samtlige aviser har Jens Jakob lavet content marketing (historien om marathontiderne) – men overfor Forbes har han lavet meta-content-marketing med en historie “behind-the-scenes” OMKRING hvordan han fik succes med content marketing… og selve resultatet (at Jens Jakob kom i Forbes og fik et godt relevant link til runrepeat.com) er mindst ligeså værdifuldt som hans succes med at komme i andre af de store verdensmedier.

3. Meta-content-marketing er når Halfdan Timm blogger om hvordan de første 3 måneder med hans virksomhed Juf.dk har været.

Halfdan Timm tiltrækker kunder til advokater via content marketing på sit site juf.dk – og på halfdantimm.dk laver han meta-content-marketing og “behind-the-scenes-blogging” som styrker hans content marketing og hans relation til andre iværksættere og folk i branchen.

4. Meta-content-marketing er når Anders Saugstrup deler en video som denne hvor han forklarer hvordan han har lavet content marketing (indholdsmarkedsføring) for 3byggetilbud.dk med en infografik.

Gevinster ved Meta-content-marketing

De særlige gevinster ved Meta-content marketing er:

  • Det giver en masse omtale at være ærlig og dele ting der normalt er private eller hemmelige. Og marketing publikummet er gode til at dele på sociale medier og nævne andre artikler på blogs (hvilket giver social trafik og indgående links).
  • Det giver troværdighed for slutkunden at firmaet tør dele de ting som andre firmaer holder for sig selv. Eksempelvis fejltagelser. Et eksempel på dette er hashtagget #prøverigen under hvilket iværksættere på twitter og G+ delte deres fejltagelser og comebacks.
  • Meta-content-marketing giver et intimt kendskab – ja, nærmest en relation – til firmaet blandt andre iværksætter og andre marketing-folk og denne forbindelse kan være altafgørende for at skabe nye samarbejder og partnerskaber.

Så altså:

Push marketing = Produktet – eller Køb produktet

Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng

Meta content marketing = noget om noget om produktet – eller Bag om produktet.

(husk hvor du læste det først).

God fornøjelse med din meta-content-marketing!

6 tanker om “Meta Content Marketing & ‘Behind-the-scenes-blogging’”

  1. Fed vinkel!.. og så fik det et navn også.

    Dine tanker her svarer til mange af de tanker, der ligger bag vores nystartede (maj 2015) blog hos Bigum&Co.

    Her i det første indlæg fortæller jeg, at jeg er kørt død på den “almindelige” content marketing model. At jeg har brug for at bryde fri af rammerne.
    http://bigum.co/den-mest-pirrende-beslutning-laenge/

    Med den retning vi har taget, giver det mig som blogger muligheden for at gå bag kulissen – og så er det stadig tilladt.

    Jeg vil hellere udfordre nogle grænser og vinde point på embed af FB-posts, soundcloud eller slideshare – end holde mig til 300 ord i tekst, fordi en seo-mand engang sagde det var bedst.

    Det jeg taber på søgemaskinen må jeg hive hjem ved synlighed på sociale medier – i et håb om at det vil ende som overall plus på kontoen.

    – keep up the good work Morten!

    1. Tak for kommentaren Thomas (du er hurtig!) – jeg tænkte nok at der var flere der havde set tendensen og kunne se meningen med et forsøg på en definition og beskrivelse af denne marketing-genre.
      Jeg må da se at læse med på jeres nye blog.

      Morten

    1. Ja – det er også et godt eksempel på “behind the scenes”
      Storytelling osv.
      Jep!
      Morten

    1. Ja! – det er det jo, – jeg ville bare ikke hælde for meget meta i bægeret…
      – det er rigelig fyldt!
      Morten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *