En virksomhed som har succes, er ligesom alle andre, afhængig af et forudsigeligt cash flow og sunde kunderelationer. Men det er ikke altid at virkeligheden ser helt sådan ud. I så fald kræver det tid og ressourcer at inddrive gælden og samtidigt vedligeholde den gode relation til kunden.
I sådanne tilfælde kan det være en fordel at have et inkassoselskab til at inddrive gæld og bevare kunderelationen, så I får mere tid til at gøre det I er gode til – nemlig at drive forretning.
Hvordan foregår det?
Hvis din kunde skylder dig penge som ikke er betalt tilbage som aftalt, kan sagen kaldes til inkasso. Det betyder helt konkret, at du som virksomhed overlader opkrævningen til enten jeres egen inkassoafdeling eller til et selvstændigt selskab.
Herfra er det den interne inkassoafdeling eller inkasso selskabet, som overtager kontakten med kunden. Her forsøger jeres interne advokat eller inkasso selskabet at finde en fælles løsning sammen med kunden, så gælden kan blive betalt.
En længere proces
Inden inkassoafdelingen eller selskabet modtager kundens ubetalte regning, sendes først minimum én rykker med varsel om inkasso til kunden.
Hvis ikke kunden betaler herefter, vil inkassoafdelingen eller selskabet kontakte kunden og igangsætte inddrivelsen af den misligholdte gæld.
Dialog
Når inkassoafdelingen eller selskabet tager kontakt til kunden, indgår de ofte i en længerevarende dialog. Her kan kunden få mulighed for at forklare de gældende omstændigheder for, hvorfor de ikke har betalt gælden. I en sådan situation vil kunden ofte fortælle alt det, som har relevans for dennes økonomiske situation. Og i den forbindelse vil kunden ofte blive bedt om at sende dokumentation for indtægter og udgifter.
Tilbagebetaling
Efter den indledende dialog mellem inkasso og kunde, indgås en aftale om afdrag på gælden. Den aftale kan gå på, at kunden skal betale lidt af gælden tilbage løbende, hvis ikke kunden kan betale gælden tilbage med det samme.
Udsættelse
Hvis ikke kunden har mulighed for at afdrage på gælden nu, kan man aftale en udsættelse, som også kaldes henstand. Det betyder mere tid til kunden, og din virksomhed får samtidigt en lovning på at gælden bliver betalt tilbage.
I en sådan situation er det vigtigt for begge parter, at dialogen mellem inkasso og kunde er god. Det viser at begge instanser har viljen til at finde en løsning, samtidigt med at det skaber tillid og forståelse.
Uenighed mellem parterne
Sommetider opstår der en uenighed om gælden mellem inkasso og kunden. Her kan kunden bede om dokumentation for gælden, hvis kunden ikke forstår hvor gælden stammer fra.
Denne dokumentation skal din virksomhed finde og den kan bestå af alt fra gældsbreve, fakturaer og domme.
Hvis kunden klager over gælden, kan man risikere at sagen gives videre til domstolen. I så fald er det domstolen som afgør, om den angivne gæld er rigtig.
Slip for at bruge ressourcer på inkasso
I stedet for at bruge økonomiske og tidsmæssige ressourcer på at inddrive gælden i egen virksomhed, kan det være en fordel at hyre et inkassoselskab til at klare inddrivelse af gælden. På den måde sparer din virksomhed en hel masse tid og administration på at have egen inkassoafdeling – og kan i stedet bruge tiden på det I er gode til. Så overvej om det kan betale sig at give arbejdet videre til anden side.
Dette er ikke en artikel om hvordan du OGSÅ kan holde foredrag, eller en diskussion om selvudgivelse vs. forlag.
Denne artikel handler om hvordan du som forfatter kan tjene markant flere penge per bog du sælger.
Det er også en taktik der sørger for at du har råd til at reklamere for dine bøger vha. betalt annoncering Facebook eller Google.
Hvem skriver?
Jeg hedder Morten Rosenvold Villadsen og er forfatter til 2 fagbøger: “Hold Vejret” fra 2014 (3500 solgte) og “Undervandsjagt” fra 2019 (ca. 2000 solgte). Jeg er 39 år og lever af at være ekspert i fridykning og uv-jagt ved hjælp af mange bække små.
Økonomi og marketing for forfattere
I de facebookgrupper jeg færdes med forfattere hører jeg ofte om udfordringer ved at få tid og råd til at markedsføre sin bog. Jeg synes det er brandærgeligt at man lægger så meget blod, sved og tårer i et produkt, men ikke bruger nok ressourcer på at få produktet ud.
Ofte er en bog noget der skrives på som et sideprojekt, måske endda et hobbyprojekt – og der er ikke sat penge af til at markedsføre bogen når den er færdig. Det er ærgeligt, da det ofte er forfatterens egen markedsføring der afgør om en bog sælger eller ej (så længe man ikke har bevist sit værd som bestseller-forfatter.
Selvudgivelse vs. forlag
Hvis du udgiver bogen selv, skal du selv ligge hele udbetalingen for tryk osv. (se hvad min første bog kostede her). Du skal også selv markedsføre det. Til gengæld scorer du alle indtægter.
Hvis du får et forlag til at udgive bogen skal du sjældent betale noget selv (ellers lyser der en rød lampe!) – til gengæld får du kun 20-25 % af salget. Resten snupper forlaget.
Men hvad hvis der var en metode til at tjene +20-25 % mere PER BOG solgt, selvom du udgiver på forlag – og uden at skulle genforhandle din kontrakt?
Det findes – og det hedder affiliate marketing
Affiliate marketing forklaret
Det lyder lidt “snusket” med sådan et engelsk fagudtryk. På dansk kunne det oversættes til “kommisions-aftale”. Det er nemlig sådan at store online boghandlere som Saxo, Gucca, Arnold Busck, Bogreolen, Coop gerne vil betale for at få besøgende ind på deres side.
Du kan sende besøgende ind på deres side (til din bog) og derfor vil Saxo, Gucca m.fl altså gerne betale dig for besværet.
Alle nævnte online boghandlere herover har et partner-program som du kan skrive dig op til HER og derved tjene penge på din egen bog – når den bliver solgt hos dem.
De fleste procentsatser for denne henvisning ligger mellem 4% og 10% (af udsalgsprisen!).
Ordbog og termer i affiliate marketing
Saxo, Gucca m.fl = Annoncører
Forfattere der enten har hjemmesider, facebooksider, facebookprofiler, emaillister eller instagramprofiler = Publishers
Den type af links som kan spores tilbage til dig – og som Saxo m.fl vil betale dig for = Affiliatelinks
På Partner-ads hjemmeside ansøger du alle boghandlere der sælger din bog og anmoder om at få en kommisionsaftale. Derefter får du adgang til at lave affiliatelinks til deres butik.
Nu sender du mails ud til din mailliste (hvis ikke du har en mailliste, så kom igang!), nu laver du opslag på din facebookside, nu skriver du højt og tydeligt på din hjemmeside eller blog:
KØB MIN BOG HER <- affiliatelink
Hvis folk så køber din bog (eller andre ting indenfor 30 dage i den webshop) – så modtager du automatisk din affiliatekommision.
Alle links på den side er affiliatelinks, og det vil sige at uanset hvilken shop der vælges tilfalder der mig 5-12 % af salgsprisen.
Da jeg lavede et nyhedsbrev med et tilbud
På et tidspunkt lavede jeg et forsalg på min seneste bog “Undervandsjagt”. Bogen var sat til 299,- i vejlendende pris, men pludselig lavede Gucca et tilbud på 199,- på den. Min første reaktion var at det da var ærgeligt at de dumpede prisen på min flotte gode bog der ikke engang var gået i trykken endnu. Men hurtigt derefter udsendte jeg et nyhedsbrev og reklamerede for dette tilbud og henviste til det med mit affiliatelink.
Resultatet blev at jeg solgte mere end 50 bøger den dag (stadig i forsalg), og at jeg tjente mere en 1100kr ex. moms ALENE i affiliatekommision. på 1 dag.
Lad andre betale for din markedsføring
I øjeblikket gør jeg det at jeg laver facebookannoncer hvor jeg gør opmærksom på mine bøger. Det koster penge, men mine reklameudgifter betales i det store og hele af mine affiliatekommisioner og derved får jeg solgt flere bøger, men lader forhandlerne (Saxo m.fl) være dem der “betaler” for markedsføringen.
Uetisk overfor forhandlerne?
Dette var min egen bekymring til at starte med.
Men jeg er blevet klogere.
De fleste webshops bruger allerede penge på betalt markedsføring. Google Ads, Facebook Annoncer, Reklamer og bannere, plakater osv.
De har ALLEREDE indregnet reklameudgifter i deres forretningsmodel – og det giver jo meget mere mening at deres reklameudgifter bliver betalt til dig fremfor multinationale firmaer som Facebook og Google, og ydermere er du jo nok som forfatter bedre til at reklamere til den målgruppe der er netop for dit produkt (din bog).
Hvordan kommer jeg igang med affiliate marketing?
Jeg bruger selv partner-ads og blogindlægget her har affiliatelinks til partner-ads (50kr per affiliate).
Hos Partner-ads (ansøg her, tak) kan du skrive dig op til at være publisher for: Saxo, Bogreolen, Arnold Busck og Gucca og Coop.
Hos Tradedoubler (ansøg her) kan du skrive dig op til Bogreolen, CDON og Bog og Idé.
Har du spørgsmål så skriv endelig en kommentar herunder!
I 2014 udgav jeg min første bog “Hold Vejret”. Bogen er en fagbog der handler om fridykning og mit mål var at skrive en grundig grundbog, udgive den som selvudgiver og blive rig og berømt…
Især havde jeg et stort fokus på forsalg ( da det reelt finansierede mine samlede udgifter til produktionen af bogen) og hvordan det gik kan dulæse om her.
Nu, i 2018, er jeg igang med at skrive Uvjagtbogen. En grundbog om undervandsjagt som jeg håber kan blive en mindst lige så stor succes.
Med erfaringerne fra 2014 er jeg endnu mere opsat på at få solgt en masse bøger – både i forsalg og efterfølgende.
Uvjagtbogen udkommer på Peoples Press i foråret 2019
Mine erfaringer fra 2014
Min emailliste var min vigtigste salgskanal
Mine følgere vil gerne købe i forsalg hvis de får noget ekstra (VIP)
Dykkerbutikkerne vil gerne købe i forsalg (til en god rabat)
Facebook og video er godt til at nå mine eksisterende fans – ikke så meget nye fans
Forsiden er vildt vigtigt at få på plads meget hurtigt
En stabil betalingsløsning og jura, teknik omkring forbestillinger skal have stort fokus.
En partner (Kingfish i 2014) er meget værd i forhold til konkret udsendelsen af bøgerne, pakkefaceiliteter, postaftale osv.
Idag ville jeg nok benytte mig af andre løsninger end dengang (Lasertryk, og Epay Pro+ med flere).
Hvordan har jeg tænkt mig at sælge bøger i 2018/2019
Jeg har per 1/4 2018 følgende kanaler med fans/følgere:
Emailliste (+5000), facebookside (+5000), Instagram (+1500), Personlig facebook (+2000), Personlig LinkedIn (+2000), YouTubekanal (+650 abbonementer), Hjemmeside (+5000 månedlige besøgende), 2 facebookgrupper (+200 per gruppe), Chatbotpermissions (+200) Twitter (+200 følgere) Google + gruppe ( +400), Månedlig udgivelse af podcast (+2000 downlads månedligt af de seneste 3 episoder).
Ovenstående kanaler er GULD værd – og jeg har brugt meget krudt på at få dem til den nuværende størrelse og passe og pleje dem.
Hvis du ikke har nogle kanaler, så start idag med at samle ind – og hvis du kun skal gøre en ting, så start en emailliste.
Mine kanaler er så relativt store at jeg i første omgang ikke behøver bruge penge på at annoncere. Jeg har allerede fat i mit publikum og kan nå de samme ca. 6000-7000 mennesker med forskellige kanaler.
Den overordnede plan for mit forsalg
Jeg vil allerede starte markedsføringen af bogen 1 år før udgivelse – mens jeg skriver den.
Hjemmesiden Uvjagtbogen.dk skal hurtigt op at køre og begynde at samle emails og lave konkrete salg. Hjemmesiden er lavet i wordpress og indsamler emails via pluginnet Thrive leads.
Jeg vil åbne for forsalg/forbestilinger så tidligt som muligt. Julen 2018 skal aktivt bruges til at sælge bogen, selvom bogen først udkommer i 2019.
Jeg har lavet en facebookgruppe (VIP) som får et særligt tilbud (se det herunder).
Inddrage alle kanaler og bygge langsomt op
Jeg vil inddrage alle mine kanaler og langsomt bygge markedsføringen af bogen op. Al trafik forsøger jeg at lede til uvjagtbogen.dk der skal samle emails, gruppemedlemmer og sælge bogen.
Derudover vil jeg omtale bogen på andre platforme :
Andre platforme er: Denne onilne marketing blog, andre facebookgrupper. artikler i magasiner, interviews og muligvis gæsteblogging.
Frekvens af omtalen og markedsføringen generelt vil være et langsomt opbygget crescendo hvor jeg i slutfasen også vil bede venner, bekendte, fans og allierede om at deltage i en massiv omtale og markedsføring.
Mit mål er 800 bøger i forsalg (!)
Målet bliver at sælge 800 bøger i forsalg (både til forhandlere og slutforbrugere ) inden udgivelsen. Men jeg drømmer om 1000…
Hvad gør jeg for at skabe forsalg?
Hvis læserne bestiller bogen vil de udover bogen også modtage:
En håndskrevet hilsen i starten af bogen.
Nedsat pris før 31/12 (rabat 50 kr)
Første kapitel indlæst af forfatteren (mig) tilsendt deres mail
Ebog med et kapitel fra bogen der blev kasseret
En invitation til deltagelse i bogreceptionen
Hvis dykkerbutikker og lignende bliver forhandlere af bogen og forbestiller vil de udover selve bøgerne til gengæld modtage:
Et link fra uvjagtbogen.dk til deres dykkerbutik – og logo under /forhandlere
En 150 ords unik produktekst til deres webshop
5 Produktbilleder (ikke unikke)
Omtale på Undervandsitetets facebookside (+5000)
En god pris på bogen hvis de bestiller mere end 20 eksemplarer.
Hvordan vil jeg gøre det – måned for måned?
12 måneder til udgivelse (marts 2018)
Uvjagtbogen.dk hjemmeside er oppe at køre – indsamler emails og sender folk videre til en facebookgruppe (VIP – Backstage).
Bogen er nævnt forsigtigt på næsten alle kanaler 1-2 gange.
Resultat: ca 130 i facebookgruppen, 130 på emaillisten
11 måneder til udgivelse (april 2018)
Uvjagtbogen.dk skal udbygges lidt så den afslører mere indhold.
Jeg har lavet første spørgsmål til brugerne i fb gruppen om en konkret overvejelse jeg gør i mig i forhold til afgrænsning og fokus – god respons! Jeg skal helt klart inddrage dem undervejs!
Jeg går igang med at arrangere et samarbejde med en stor dykkerbutik omkring reception, udsendelse af bøgerne, forsalg mm.
Bogen nævnes 1-2 gange på de fleste kanaler
Resultat: ca. 200 i facebookgruppen, ca. 200 på emaillisten
10 måneder til udgivelse (maj 2018)
Første video fra en konkret fotosession midt i Øresund bliver uploadet på mange kanaler. Vi prøver at lave forsidefotoet.
Bogen nævnes fortsat 1-2 gange på de fleste kanaler.
Resultat: 225 i facebook gruppe og på emailliste
9 måneder til udgivelse (juni 2018)
Jeg tager på en weekend med fotografen og vi liveblogger og laver videoer undervejs. Håber på at få rigtig mange fotos på plads – forsidefoto er vigtigt!
Bogen nævnes løst hist og pist.
Resultat: 250 i facebookgrup og på emailliste
8 måneder til udgivelse (august 2018)
Forsiden skal være færdig!
Når forsiden er færdig giver det mening at rulle mere markedsføring ud.
Foreløbig 300 i Facebookgruppen og et podcast om fotoarbejdet udgivet.
7 måneder til udgivelse (septemer 2018)
Først nu blev forsiden fundet og færdig og jeg gjorde klar til forbestillinger.
6 måneder til udgivelse (oktober 2018)
Forbestillinger startes med 50kr rabat året ud og med ekstra bonusser.
– invitation til reception
– lydfil af oplæst uddrag tilsendes mail
5 måneder til udgivelse (november 2018)
Bogen skal markedsføres tungt som julegaveønske.
Resultatet: Bestillingerne går godt primært drevet af maillisten.
4 måneder til udgivelse (december 2018)
Bogen skal markedsføres tungt som julegaveønske. Resutatet: Salget går godt og jeg når +300 til private og +200 til dykkerbutikker
3 måneder til udgivelse (januar 2019)
Mindre aktivitet på sociale medier og emails. Fokus på at få bogen ud i dykkerbutikker og jagtbutikker.
Resultatet: få salg, +430 i facebookgruppen
2 måneder til udgivelse (februar 2019)
Dato for bogreception – og konkret invitation til receptionen til alle (med dagsorden om at sælge en masse bøger).
Jeg spottede at Gucca lavede et billigt forsalg på bogen og sendte tilbuddet ud til in emailliste: +50 købte
Jeg medvirker i en annonce i Børsen hvor bogen bliver omtalt
Jeg medvirker i en artikel om mænd på lange barsler i Magisterbladet – og bogen blev omtalt direkte og inddirekte
God morgen Danmark har inviteret mig ind i studiet på udgivelsesdagen (26/4)
Resultat: ca. 345 solgt til private og 215 til forhandlere.
De første “kommer den ikke snart” kommentarer høres hist og pist. Overraskende sent egentlig.
1 måned til udgivelse (marts 2019)
Jeg beslutter selv at købe 1000 eksemplarer af første oplag (der bliver på i alt 3000).
Jeg kasserer et kapitel fra bogen (da EU ændrer på lovgivningen), men beslutter at lave en lille e-bog ud af kapitlet og sende det ud til dem der køber bogen i forsalg. Håber det kan trække lidt flere salg – og samtidig er det ikke spildt arbejde.
Bogen sendes til tryk (3000 i første oplag)
Receptionen begynder at blive planlagt.
Resultat (20/3):
385 solgt til private + 320 solgte til forhandlere.
– målet er indenfor rækkevidde.
April – udgivelsesmåneden
Receptionen blev afholdt i Kingfish lokaler – og ganske pænt besøgt
Jeg kom i Go’ Morgen Danmark.
Jeg fik artikler i flere store lokale Dagblade
Jeg blev interviewet til Magisterbladet
Jeg fik forbestillinger fra de fleste store dykkerbutikker
6 måneder efter udgivelsen
Mere end 1500 eksemplarer er langet over disken og endt hos slutbrugerne. Jeg glæder mig meget til julesalget og håber at nå 2000 inden året (2019) er omme.
På Marketers.dk (lukket forum om online marketing) kunne jeg læse at Euroads var ved at løbe tør for penge (cashflow problemer) og stod overfor en konkurs!
Arrrrgh!
Jeg kunne se at den seneste betaling de havde lavet til mig var helt tilbage i august og dækkede KUN form min affiliate indtjening fra april (318,20 kr)
– ergo manglede jeg betaling for maj, juni, juli, august, september og oktober!
Når jeg loggede ind hos Euroads kunne jeg se at de ikke havde opdateret for september og oktober – og her er den indtjening jeg så ud til at miste (foruden september og oktober.
Følgende taber jeg (sandsynligvis)
Altså 2565,94 kr (maj, juni, juli, august)
derudover:
september (289,04kr) og oktober (310,14kr).
I alt: 3165,07 kr (+moms).
pis…
Hvad gør jeg nu?
Det første jeg gjorde var at finde alle de steder jeg benyttede mig af Euroads – og stoppede kampagnerne.
Findes kampagnerne andre steder -så jeg kan sende min trafik til andre affilate netværk?
SE LISTEN HERUNDER
JA – jeg var heldig. Jeg bruger blandt Eovendos program om min guide til at tjene penge online – og de har også deres program hos Partner-ads (hvor jeg straks ansøgte).
Hvad med de andre programmer hos Euro-ads?
Hvis du har været en storbruger af Euro-ads så er jeg først og fremmest ked af det på dine vegne, det er virkelig noget lort at miste penge man egentlig har tjent.
Men…
Næsten alle Euroads programmer kan findes hos følgende affilate netværk:
Leder du efter et afiliate program til en webside kan du også tjekke adfinder. dk (søgemaskine over affiliate programmer).
I øvrigt minder det mig skrækkelig meget om dengang betalingsløsningen EWIRE gik konkurs og jeg også hurtigt måtte sadle om og tage et tab på knap 4000kr…
Hvis du har tilføjelser eller kommentarer hører jeg meget gerne herunder!
Podcast er på vej frem – (ifølge Podcaststats.dk) – og hvis du har en forretning hvor du lever af at sælge din viden som konsulent, underviser eller lignende – så KAN en podcast gøre en kæmpe forskel for din branding og dit salg af ydelser…
At tjene penge på podcast er en af mange muligheder for at tjene penge online – men det er langt lettere at komme igang med en blog end at starte en podcast (da en podcast kan være lidt teknisk).
Dette er en historie om hvordan man kan starte som selvstændig og få sin egen virksomhed.
Vil du selv starte et IVS firma (iværksætterselskab) så kan du med fordel benytte dig af Legal Desk til det juridiske – det koster en brøkdel.
Mads er 41 år og har arbejdet med nettet det meste af sit liv, som altid har drømt om at blive selvstændig, men som først da han blev 40 fandt modet og den rette motivation.
Jeg, Morten, kender Mads via online forummet Marketers.dk – som spiller en helt særlig rolle i historien om hvordan Mads kunne sige sige sit job op, starte en selvstændig virksomhed, arbejde online og kun leve af de penge han kan kan tjene ved virksomheden under sit dæknavn ‘Digitalmads‘.
Dette er Mads personlige online historie.
Hej Jeg hedder Mads!
Jeg er som sagt blevet 41, er far til to piger på 10 og 15 år. Pigerne er en del af mit Silkeborg-liv, hvor jeg foruden børn har et lille rækkehus.
Jeg har også et Københavner-liv, hvor jeg deler lejlighed på Nørrebro med en anden online marketing-mand. Jeg kæmper som person altid mellem behovet for frihed og spontanitet og behovet for tryghed, mellem introvers og lysten til at være en aktiv del af verden omkring mig.
På det seneste er jeg begyndt at droppe kampen mellem yderpolerne og i stedet forsøge at kombinere dem i en form for balancegang. Det er ikke altid nemt og balancepunktet svinger frem og tilbage, men gevinsten når det lykkes er for mig 100 gange indsatsen værd.
Derudover har jeg en mission, der går ud på at vise andre at det er muligt at skabe et liv, hvor man har fokus på passionen og hvor der er balance mellem arbejdslivet og resten af livet.
Hvordan startede din virksomhed ‘Digitalmads’?
Tilbage i foråret 2014 tog jeg et meget stort spring ud i det ukendte. Jeg sagde min faste stilling op og startede firmaet digitalmads.dk uden opsparing, med en større gæld, uden en fast forretningsplan og med få kunder. Samtidig flyttede jeg til København alle de dage, hvor jeg ikke havde mine (dele)børn. Eller det vil sige, jeg flyttede ind hos forskellige bekendte i byen og boede lidt rundt omkring.
Så fra at have haft en meget tryg og forudsigelig hverdag, kastede jeg mig frivilligt ud i et meget usikkert og ustabilt liv. Men jeg skrottede samtidig det arbejdsmæssige rotteræs, der hang mig ud af halsen og gav mig selv daglig motivation til at arbejde. Jeg kan skrive i timevis om den proces, om motivation, passion, frihed og arbejdsliv. Faktisk er det lige præcis det jeg gør med bogen “Passioness”, som er mit igangværende bogprojekt.
digitalmads.dk er kort sagt mit personlige digitale bureau, hvor jeg dels leverer tekstindhold til en lang række meget forskelligartede, primært online, kunder, og dels laver linkbuilding og andre SEO-relaterede ydelser.
Hvordan hænger Marketers og Digitalmads sammen?
Det er en lang historie…
Marketers.dk vil jeg påstå er det bedste community for online marketing-folk i Danmark. Jeg kan uden at kny sige at jeg skylder en stor del af min faglige og forretningsmæssige udvikling og succes de sidste par år til det forum (eller rettere: dets brugere).
Som nævnt tidligere, har jeg hele mit voksenliv arbejdet med og på nettet og jeg har altid drømt om at blive selvstændig. Der har været en masse modstand, der holdt mig tilbage. Både modstand fra mine ydre omgivelser og modstand i mig selv. Jeg har i det meste af mit arbejdsliv haft gang i projekter ved siden af. Både små nebengesjæft-virksomheder, frivillige projekter og affiliate hjemmesider. Men jeg har aldrig været i nærheden af at turde springe ud som fuldtidsselvstændig.
Alle de her unge iværksættere med høj energi og masser af gåpåmod, som vi på mange måder beundrer for deres engagement. Det var aldrig mig. Jeg var ham, der hellere sad derhjemme bag skærmen og nørdede og drømte.
Modstanden i mig selv handlede en del om at jeg af natur er et ret indadvendt menneske. Jeg troede at man for at få succes som selvstændig skulle være supersælger. Hvordan skulle man ellers få kunder? Og jeg har telefonofobi (jo, det ér en ting), og hvordan skulle jeg kunne drive virksomhed uden at ringe op til fremmede hele tiden? Jeg dømte mig selv som Danmarks dårligste sælger, og dermed uden en chance som iværksætter. Det var hvad jeg troede.
Omkring årsskiftet 2013/14 var jeg i en situation i livet, hvor jeg havde været igennem en masse omvæltninger af den ikke-så-rare slags og jeg var netop kravlet op fra et meget dybt hul. Mange gange stærkere end da jeg faldt og med et nyerhvervet spørgsmål på læberne: “hvad er det værste der kan ske?”. Det lyder virkelig banalt, men det har hjulpet mig rigtig mange gange, når tvivlen og frygten satte ind. Hvis svaret på spørgsmålet ikke var “jeg kan dø af det,” så begyndte jeg at vælge at fortsætte ud af den vej jeg gerne ville. Og der var mange områder i livet jeg gerne ville lave om på. Én af de større ting var mit arbejdsliv. Kigger man på mit CV, kan man se at jeg har haft en lang række gode og spændende jobs indenfor web, eCommerce og online marketing. Men man ser også at jeg er hoppet fra det ene til det andet. Jeg brændte aldrig rigtig for det og min motivation for at arbejde var altid det svage punkt, der spændte ben for mig.
Jeg skal prøve at gøre det lidt kort her – man kan læse min bog, hvis man er interesseret i den fulde historie. Essensen var at mit arbejde ikke var min passion og min passion ikke var mit arbejde.
Efter en flere-årig pause fra SEO og affiliate marketing valgte jeg at melde mig ind på Marketers.dk og forsøge at opgradere min dengang lettere rustne viden på området. Det var en god beslutning. Man kan gå ind i den slags communities på flere måder. Man kan f.eks. være “oseren”, der suger viden til sig, uden at bidrage selv. Man kan også have en fast strategi om at markedsføre dig selv.
Jeg havde ikke lyst til nogen af delene og valgte den mulighed, der hang bedst sammen med mine værdier og personlighed: jeg kom ind åbent, ydmygt og ærligt og fortalte min historie, præsenterede mig selv med både styrker og svagheder. Måske en kende personligt for et nørde-forum ville nogen sige, men det virkede!
Jeg fik så mange gode råd, at jeg ville have været et skarn, hvis jeg ikke fulgte dem. Jeg fik også opbygget nye relationer og blev en del af et netværk af dygtige mennesker, jeg før kun havde turdet drømme om.
Jeg er altid kommet langt med at være ydmyg overfor de mere erfarne end jeg. Hvis man er ydmyg og gerne vil lytte og lære, er det min erfaring at langt de fleste mennesker gerne vil dele ud af deres viden. Det bruger jeg stadig i dag – selvom det efterhånden oftere og oftere er mig der nu er den erfarne, der gerne deler ud af min viden. Det er jo karma.
Opstart af virksomheden Digitalmads
Jeg havde dengang desperat brug for penge og startede derfor firmaet digitalmads.dk ved siden af mit fuldtidsjob. I første omgang for at skrive SEO-tekster til de berygtede 20 øre pr. ord. Jeg fik en hel masse kunder gennem Marketers.dk – netop fordi jeg var åben og ærlig omkring mit liv og ikke prøvede med en masse salgsgas. Jeg fik faktisk så mange ordrer, at jeg slet ikke havde tid til at udføre dem.
Jeg knoklede, men det føltes fantastisk. Jeg begyndte at drømme om at blive selvstændig og leve af digitalmads.dk. Regnestykket hang dog ikke sammen, hvis det skulle være en levevej. Min reelle timeløn var så lav, at jeg skulle arbejde urealistisk mange timer i døgnet for at lave det der svarede til en alm. månedsløn.
Balancen mellem job og bi-job
Samtidig var det svært at finde balancen mellem mit faste job og min virksomhed. Jeg havde stadig ikke helt mod nok til at tage springet. Jeg var bange for ikke at kunne betale mine regninger. Jeg prøvede derfor en mellemløsning i en periode med et deltidsjob og så digitalmads.dk ved siden af.
Der var stadig masser at lave i virksomheden men ikke tid nok, og i forsøget på at finde den gyldne mellemvej, endte jeg i stedet i et limbo, hvor jeg ikke havde nok fokus på hverken job eller virksomhed.
Du får aldrig et sikkerhedsnet
Til sidst indså jeg at jeg aldrig kom tættere på at kunne springe ud som selvstændig, at jeg aldrig ville kunne gøre det med fuldt sikkerhedsnet. Det var med andre ord nu eller aldrig. Det var sidst på måneden og da jeg næste dag kom på arbejde bad jeg min chef om et møde, hvor jeg fortalte hende at jeg tænkte at det nok var det bedste for os begge at hun begyndte at kigge efter en afløser til mig.
Da jeg sad i toget på vej hjem den dag var jeg høj af adrenalin. Tænk at det var nu. Jeg var både nervøs, lettere skræmt og ufattelig lettet på én gang.
Fra ansat til selvstændig – hvordan gør man?
Jeg havde en million tanker og bekymringer omkring det spring. Jeg gik faktisk i rigtig mange år og ønskede mig at være selvstændig – men uden modet til at gøre det. De jeg endelig tog springet var det uden mange overvejelser. En meget impulsiv handling.
Skulle jeg begynde at give gode råd til andre der overvejer at gøre det samme, ville jeg nok blive meget mere seriøs og konservativ end jeg selv var. Jeg ville anbefale at man havde en opsparing at trække på det første halve år og at man havde bedre styr på det økonomiske end jeg havde.
Omvendt er min vigtigste erfaring nok, at man ikke skal vente for længe, for man får jo alligevel aldrig styr på alt på forhånd. Learning by doing er et glimrende læringsredskab og man lærer meget af sine fejltagelser, hvis man er åben overfor dem.
Derudover går jeg meget ind for at man har styr på sin motivation – og at den ikke nødvendigvis handler om at blive rig. Jo, hvis rigdom er det der gør en glad hver morgen, når man vågner, så gå endelig efter det. Min motivation er dels frihed og så det faktum at jeg hver dag kan arbejde med noget jeg brænder for.
Hvordan gik det så?
Jeg tror den største overraskelse for mig har været at det rent faktisk lykkedes så godt som det gjorde. Jeg var og er stadig dybt overrasket over hvor langt man kan komme i denne verden ved hjælp af netværk. Overrasket over hvor forholdsvist nemt det har været for mig at skabe mig et navn fra så godt som ingenting. Og den største overraskelse var nok at jeg kunne skabe en stor og voksende kundebase uden salgsarbejde.
Vær skarp på dine ydelser!
Spørgsmålet om man ville have gjort noget anderledes forudsætter bagklogskab. Jeg tror ikke jeg ville kunne have gjort tingene anderledes med den viden og erfaring jeg havde dengang jeg startede. Der er faktisk heller ikke meget jeg ville lave om på, hvis jeg havde kunnet. Det eneste jeg kan sige jeg ville gøre anderledes, hvis jeg skulle starte forfra ville være at være helt skarp på mine ydelser og kompetencer fra starten, samt som sagt noget mere økonomisk fundament. Men igen, bagklogskab er jeg ikke den store fan af.
Du kan læse mere om Mads på Digitalmads.dk og i hans nye bog Passiones, der udkommer senere i 2015.
Du kan melde dig gratis ind i forummet Marketers her (det koster dog en månedlig betaling hvis du bliver hængende. )