Kategoriarkiv: SEO

Bliv iværksætter i dag

Rigtig mange drømmer om at blive iværksættere. Heldigvis er der flere og flere der giver sig i kast med at udleve denne drøm, og det kan du også gøre. Herunder får du nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du vil oprette din virksomhed.

Forskellige selskabsformer 

Når man ønsker at starte en virksomhed, så er der mange ting, man skal være opmærksom på, og der er mange beslutninger, der skal tages. En af disse beslutninger er, hvilken selskabsform man skal vælge. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man kan oprette forskellige former for selskaber, der er nemlig forskel på, om det er aktieselskaber, anpartsselskaber eller iværksætterselskaber. I daglig tales kaldes selskabsformerne for A/S (aktieselskab), ApS (anpartsselskab) og IVS (iværksætterselskab). 

Siden 2019 har det ikke været muligt at oprette et iværksætterselskab, så derfor står valget for nye iværksættere i dag imellem ApS og A/S.  

Hvilken selskabsform man som iværksætter bør vælge, afhænger først og fremmest af indskudskapitalens størrelse. Det er størrelsen på indskudskapitalen, der afgør, om det er muligt for dig som iværksætter at oprette enten et aktieselskab eller et anpartsselskab. Førend det er muligt at oprette et aktieselskab, kræver det en indskudskapital på 500.000 kr., hvorimod et anpartsselskab kun kræver en indskudskapital på 50.000 kr. Et anpartsselskab er den mest almindelige selskabsform, og det er oftest denne selskabsform, som nyopstartede iværksættere benytter sig af. Det er nemt og hurtigt at oprette et anpartsselskab, og du vil oftest have dit CVR-nummer og ApS indenfor et døgn.  


Hav aftalerne i orden 

Som iværksætter er det en rigtig god idé at teame op med samarbejdspartnere, som kan bidrage til at realisere drømmen om en succesfuld virksomhed. Når de rette samarbejdspartnere er fundet, så kan det være en fordel for virksomhedens fremtidige drift, at man har en ejeraftale på plads.  

En ejeraftale har til formål at regulere det interne forhold mellem ejerne i enten et aktieselskab eller et anpartsselskab. En ejeraftale kan ses som en form for forventningsafstemning eller et sæt af spilleregler, som skal minimere risikoen for konflikter ejerne i mellem. På den måde har ejerne af selskabet mulighed for at aftale, hvad der forventes af hinanden, samt hvordan eventuelle konflikter om ejerforhold, rådighed og arbejdsbyrder bør løses.  

Uanset om der vælges at oprette et aktieselskab eller anpartsselskab, så er det en fordel af have en ejeraftale på plads. Det er også i denne. at aftaler om konkurrenceklausuler og kundeklausuler bør indgå. 

Hvad er e-learning?

E-learning er sandsynligvis et begreb, som du er støt på. Enten på din arbejdsplads eller måske i forbindelse med dit barns skolegang. Ja, selv hvis du ikke er stødt på begrebet, er der faktisk gode muligheder for, at du har beskæftiget dig med e-learning. Konceptet findes nemlig overalt. 

E-learning kort fortalt

E-learning kan være mange forskellige ting. Overordnet set er det nogle kurser, som man gennemgår på egen hånd over computeren, telefonen eller en tablet. Det vil altså sige, at e-learning er lærestof, som er tilgængeligt på en eller anden form for gadget. 

E-learning kan for eksempel være et powerpoint, en lydfil eller en video, men det kan også være mere avancerede programmer. Der kan for eksempel være tale om et spil eller en quiz, hvor du selv skal yde en aktiv indsats. Udformningen af din e-learning er fuldstændig op til distributøren. 

Arbejdspladser gør flittigt brug af e-learning

Specielt på store arbejdspladser giver det ofte enormt god mening at benytte sig af e-learning. Markedet udvikler sig hele tiden, og det betyder, at virksomheder konstant må forbedre de ansattes kompetencer. E-learning er et enormt velegnet redskab til at varetage netop denne funktion. 

I en stor virksomhed kan det først og fremmest være vanskeligt at samle alle ansatte. Hvis alle ansatte skulle til det samme møde, ville der sandsynligvis ikke være plads i lokalerne, og det kunne betyde, at mødet skulle afholdes over mange omgange. Med e-learning har de ansatte mulighed for at blive klogere samtidig med, at de sidder ved deres egen computer. 

Desuden kan det i en stor virksomhed være vanskeligt at finde et tidspunkt, der passer alle medarbejderne. Med e-learning kan man nyde den fordel, at kurset kan tages, når den ansatte har tid. Når de ansatte ikke er væk på samme tid, betyder det desuden, at arbejdsindsatsen bliver mere jævnt fordelt.

En præcis form for læring

Hvis en underviser eller en chef skal videregive nogle informationer, kan man ikke undgå, at der spiller en menneskelig faktor ind. Det kan være, at der er nogle informationer, som chefen glemmer at videregive eller nogle begreber som underviseren ikke får forklaret helt nøjagtigt.

Med e-learning er der mulighed for at få alt lærestoffet ned på skrift eller indtalt. Det vil altså sige, at denne form for læring er meget mere velovervejet. Samtidig vil den sandsynligvis være lettere at forstå, fordi der ikke er nogle ting, der bliver udeladt ved en fejl. 

Spørg dine ansatte til råds – løbende evalueringer

Overvejer du at gøre brug af e-learning, er det naturligvis relevant at høre de ansatte, hvordan systemet fungerer. Med e-learning får du nemlig ikke samme grad af kommunikation med dine ansatte, og derfor skal du sandsynligvis selv gøre en aktiv indsats, hvis du skal have respons. Ved at lytte til dine medarbejde, kan du forbedre virksomhedens e-learning, så den bliver endnu mere effektiv. 

E-learning er en god mulighed for at have kurser liggende, som de ansatte kan tilgå, hvis de er i tvivl. Ved løbende at opdatere disse kurser efter de ansattes råd, vil arbejdet sandsynligvis forløbe mere effektivt. 

Euroads konkurs? Hvad skal du gøre?

euroads konkurs

På Marketers.dk (lukket forum om online marketing) kunne jeg læse at Euroads var ved at løbe tør for penge (cashflow problemer)  og stod overfor en konkurs!

Arrrrgh!

Jeg kunne se at den seneste betaling de havde lavet til mig var helt tilbage i august og dækkede KUN form min affiliate indtjening fra april (318,20 kr)

– ergo manglede jeg betaling for maj, juni, juli, august, september og oktober!

Når jeg loggede ind hos Euroads kunne jeg se at de ikke havde opdateret for september og oktober – og her er den indtjening jeg så ud til at miste (foruden september og oktober.

Følgende taber jeg (sandsynligvis)

Så meget har jeg til gode…

Altså 2565,94 kr (maj, juni, juli, august)

derudover:

september (289,04kr) og oktober (310,14kr).

I alt: 3165,07 kr (+moms).

pis…

Hvad gør jeg nu?

  1. Det første jeg gjorde var at finde alle de steder jeg benyttede mig af Euroads – og stoppede kampagnerne.
  2. Findes kampagnerne andre steder -så jeg kan sende min trafik til andre affilate netværk?

SE LISTEN HERUNDER

JA – jeg var heldig. Jeg bruger blandt Eovendos program om min guide til at tjene penge online – og de har også deres program hos Partner-ads (hvor jeg straks ansøgte).

Hvad med de andre programmer hos Euro-ads?

Hvis du har været en storbruger af Euro-ads så er jeg først og fremmest ked af det på dine vegne, det er virkelig noget lort at miste penge man egentlig har tjent.

Men…

Næsten alle Euroads programmer kan findes hos følgende affilate netværk:

Partner-ads – opret bruger her

Tradetracker  – opret bruger her

Adservice  – opret bruger her

Adtraction  – opret bruger her

Tradedoubler  – opret bruger her

Se oversigten med alternativer til Euroads her

Kampagne Kommision fra Euroads Alternative netværk
Verisure – Vind privatalarm (værdi … 75 kr  Adservice
Bolig Magasinet – Kähler Nobili ju … 80  Adservice
BO BEDRE – LUNA adventsbakke 80  Adservice
BO BEDRE – Den store Julebog 2017 80  Adservice
Active Omega-3 + 6 mnd multivitami … 200
Gør Det Selv – Professionel afstan … 80  Adservice
Komputer for alle – Højttaler 80  Adservice
Barberskabet.dk abo. CPO 60  –
CC-Trading.dk webshop CPO – 10% ra … 12,00%  Partner-ads
Biopejs-shop.dk webshop CPO – 5% r … 15,00%  Partner-ads
Eovendo – Tjen 20-30 kr lige nu! 20  Partner-ads
Duolac Daglig+ Vitalitet – Prøv gr … 21,25  –
Bliv partner hos EuroAds 67  Ikke anbefalet
Opinionsland 14,74  –
Knud den Store 1000 år – GRATIS ju … 30,01  –
Spirosan – EKSKLUSIV HOS EUROADS 52,5  –
Detoxmax – EKSKLUSIV HOS EUROADS 52,5  –
Blue Forte – EKSKLUSIV HOS EUROADS 52,5  –
Green Coffee – EKSKLUSIV HOS EUROA … 52,5  –
Magisk BH – EKSKLUSIV HOS EUROADS 52,5  –
ProstaMed – EKSKLUSIV HOS EUROADS 52,5  –
Chili Burner – EKSKLUSIVT HOS EURO … 52,5  –
Brun365 – EKSKLUSIVT HOS EUROADS 52,5  –
Androxen – EKSKLUSIVT HOS EUROADS 52,5  –
Eovendo – Gratis bio-billetter 20  Partner-ads
GFK Denmark 16,9  Adservice
Uniwatches.dk + rabatkoder 8,01%  –
HappyHello.dk 120  Partner-ads
MitValg.dk (*)  –
Petbox.dk 120  Partner-ads
UKbox.dk 120  –
24/7 Lån – Lån op til 10.000 kr. 160  –
Ekstra Bladet abonnement-pakker 350  Adservice
Winkwink.dk – Legetøjsbutik for vo … 14,00%  Partner-ads

 Tradetracker

 

All2day deals – Tilmelding til nyh … 8  Partner-ads
Wandoo 150  Adtraction
D:E:R – Privat Finans 185,98  Adservice
Spargo Finans 162,75  Adservice
CBB Mobil – Små priser 260,4  Adservice
Føniks Privatlån 232,48  Adservice
e.l.f. Cosmetics webshop – 15% rab … 12,00% Tradedoubler
TurboLån – Lån op til 10.000 kr. 184  Adservice
Digital lektiehjælp CPA 272  –
Dansk HøreCenter CPA 150  Adservice
Dansk HøreCenter CPA (Premium) 200  Adservice
Modus Finans 232,48  Adservice
Moodings – Håndplukkede designs ti … 6,00% 6,00%  Adtraction
Nordiclån – Lån helt enkelt 232,48 Tradetracker
Adservice
Coolshop – Spil, legetøj og opleve … 4,00%  –
Retnemt.dk – Mad til døren 348,50  –
Fokuslån – Lån op til 75.000 kr. 232,48
GO DREAM – oplevelsesgaver på nett … 10,00%  Partner-ads
Tjenestetorvet.dk – spar penge på … 120  Partner-ads

Adservice

Tjenestetorvet.dk – tilbud på boli … 179,21  Partner-ads

Adservice

Oister – Billig mobiltelefoni og m … (*)  Adservice
Ferratum Kredit – opret en billig … 270 Tradetracker

Adservice

EFI – Quattro Titanium 55  Adservice
EFI – Hydro Silk 55  Adservice
EFI – Hydro 5 55  Adservice
EFI – Intuition 55  Adservice
Mofibo – 14 dages gratis medlemska … 160 Adservice
LEASY Minilån 220  Adservice
Partner-ads
Findforsikring.dk – Få 3 gratis 37,5  Partner-ads
Ferratum Mikrolån – hurtige lån på … 270  Tradetracker
Wupti 74,40%  Partner-ads
LEASY Lån – Easy lån 220  Adservice
Indogvind.dk – 100% bonus 55  Adservice
Spilnu.dk – Ellers vinder du aldri … 1020,00 1020,00  Partner-ads
Alfalån 76,5  Adservice
Det Faglige Hus – Danmarks billigs … 462,5  Adservice
LEASY Lån – Lavrente lån 220  Adservice
Survey: Vind 100.000 kr. kontant (-)

Leder du efter et afiliate program til en webside kan du også tjekke adfinder. dk (søgemaskine over affiliate programmer).

I øvrigt minder det mig skrækkelig meget om dengang betalingsløsningen EWIRE gik konkurs og jeg også hurtigt måtte sadle om og tage et tab på knap 4000kr…

Hvis du har tilføjelser eller kommentarer hører jeg meget gerne herunder!

 

Meta Content Marketing & ‘Behind-the-scenes-blogging’

Fænomenet jeg her kalder “meta-content-marketing” er et 2014-2015 marketing-fænomen som jeg spår en stor fremtid. Tendensen er ihvertfald klar. Meta-content-marketing er et effektfuldt instrument – og det bruges af flere og flere.

Meta-content-marketing er selvfølgelig relateret til content marketing, så jeg starter lige med en ultrakort opsummering af begreberne.

Marketing

At reklamere for noget – typisk et produkt. Den var nem.

Push marketing – uden content

køb nuDen  mest primitive (men ganske effektive) form for marketing kaldes også “push”.

Push marketing er: “Køb mit bildæk”. “Køøøb mine bildæææææk!”. “Tilbud på bildæk nu!”

Push er et kæmpe banner. En stor plakat. Et mega billboard. Det eneste der vises er: produktet. (evt. “køb produktet”).

Det er støjende  og kan være mega irriterende, spammy og old school – men kan stadig ganske effektivt.

Tag ikke fejl.

Push kan være rigtig godt. Det er bare ikke så lækkert og sofistikeret.

Push marketing er at PRODUKTET står bøjet i neon – og så håber annoncøren at du køber det.

Så altså:

Push marketing = Produktet – eller Køb Produktet

Content marketing

Content marketing har været på alles læber de seneste 3-4 år. Content marketing er dog på ingen måde et nyt fænomen, men har i den grad fået et boost siden 2010 og har været buzz-word-number-one især indenfor online marketing.

Content marketing kaldes også – eller er i familie med – ‘pull-marketing’. Man tiltrækker sine kunder, i stedet for at stopfodre dem med store bannere… Det kaldes også “indbound marketing”.

Hvis du vil dykke ned i content marketing mere kan jeg anbefale dig at tjekke følgende ressourcer:

Marcus Sheridan – the Sales Lion (engelsk)

Content marketing Liga – Mikkel Plæhn + Anders Saugstrup (dansk)

I 2014 er ‘Content marketingbogen‘ også blevet udgivet.

cmbogen-cover-large-square-300x300

Content marketing er hot stuff (as we speak).

Nogle af de mere kendte firmaer som kører hårdt på med content marketing er Red Bull, Bolius (dansk) og 3byggetilbud.

Blogging er content marketing

Et simpelt men godt eksempel på content marketing er blogging. Mange webshops har deres webshop.dk/blog hvor de skriver om deres produkter og placerer dem i en mere fortællende sammenhæng.

Webshops kan med fordel svare på deres kunders mest almindelige spørgsmål på deres blog. Men alt efter hvilket produkt man sælger kan bloggen være en måde man kan fortælle om produktet i en sammenhæng der gør produktet mere attraktivt og det vil i sidste ende føre til flere salg (sådan er teorien – og det virker tilsyneladende rigtig godt).

>>Læs artiklen om hvordan man laver en blog

Old school content marketing

Af ældre content marketing tiltag kan Michelinguiden nævnes. Michelinguiden er en af de tidlige og meget succesfulde kampagner hvor det er lykkes at placere produktet (bildæk) i en langt mere interessant kontekst.

Via deres guide, gav Michelin folk lyst til at køre mere (og dermed bruge Michelins produkt: bildæk, mere) og bildæk kom derfor i selskab med lækre restauranter, storbyer, attraktioner og blev et slags lækkert ferie og oplevelses-produkt.

Bildæk… det er altså ret godt gået.

Så altså:

Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng

Meta-content marketing

Hvad er meta-content-marketing så?

Kender du de restauranter hvor man kan få lov at se ind i køkkenet?

På en eller anden måde giver det tryghed og troværdighed, når man kan få lov at se kokken over skulderen mens kokken laver maden, ikke?

– og det er spændende!

Meta-content marketing er det nyeste tiltag som flere og flere marketers har taget i brug.

Meta-content marketing viser sig ofte som en slags “behind-the-scenes-blogging” hvor bloggeren fortæller om hvordan han eller hun laver content marketing eller driver sin virksomhed.

Det er et kig ind i maskinrummet hvor firmaet bag produktet deler ud af erfaringer og fejltagelser. Erfaringerne kan handle om at lave content marketing (meta-content-marketing), drive forretningen (behind-the-scenes-blogging) og (ta-dah!) sælge deres produkt.

Eksempler på meta-content-marketing

1. Meta-content-marketing er når Mikkel Plæhn i en podcast fortæller om hvorfor det virker godt for ham at blogge om biopejse – for at sælge biopejse.

Mikkel Plæhn har en webshop med biopejse. Han blogger derfor om biopejse. OG han blogger/podcaster om hvorfor og hvordan han blogger om biopejse. Meta-content-marketing i sin reneste form.

2. Meta-content-marketing er når Jens Jakob Andersen i Forbes fortæller om hvordan han fik en masse omtale i en masse amerikanske aviser (+ en masse trafik til sit website runrepeat.com) ved at lave en statistisk undersøgelse om marathonløbetider der relaterede sig til hans affiliate site om løbesko.

Overfor samtlige aviser har Jens Jakob lavet content marketing (historien om marathontiderne) – men overfor Forbes har han lavet meta-content-marketing med en historie “behind-the-scenes” OMKRING hvordan han fik succes med content marketing… og selve resultatet (at Jens Jakob kom i Forbes og fik et godt relevant link til runrepeat.com) er mindst ligeså værdifuldt som hans succes med at komme i andre af de store verdensmedier.

3. Meta-content-marketing er når Halfdan Timm blogger om hvordan de første 3 måneder med hans virksomhed Juf.dk har været.

Halfdan Timm tiltrækker kunder til advokater via content marketing på sit site juf.dk – og på halfdantimm.dk laver han meta-content-marketing og “behind-the-scenes-blogging” som styrker hans content marketing og hans relation til andre iværksættere og folk i branchen.

4. Meta-content-marketing er når Anders Saugstrup deler en video som denne hvor han forklarer hvordan han har lavet content marketing (indholdsmarkedsføring) for 3byggetilbud.dk med en infografik.

Gevinster ved Meta-content-marketing

De særlige gevinster ved Meta-content marketing er:

  • Det giver en masse omtale at være ærlig og dele ting der normalt er private eller hemmelige. Og marketing publikummet er gode til at dele på sociale medier og nævne andre artikler på blogs (hvilket giver social trafik og indgående links).
  • Det giver troværdighed for slutkunden at firmaet tør dele de ting som andre firmaer holder for sig selv. Eksempelvis fejltagelser. Et eksempel på dette er hashtagget #prøverigen under hvilket iværksættere på twitter og G+ delte deres fejltagelser og comebacks.
  • Meta-content-marketing giver et intimt kendskab – ja, nærmest en relation – til firmaet blandt andre iværksætter og andre marketing-folk og denne forbindelse kan være altafgørende for at skabe nye samarbejder og partnerskaber.

Så altså:

Push marketing = Produktet – eller Køb produktet

Content marketing = Noget om produktet – eller Produktet i en sammenhæng

Meta content marketing = noget om noget om produktet – eller Bag om produktet.

(husk hvor du læste det først).

God fornøjelse med din meta-content-marketing!

Linkbuilding: Hvor skal links (helst) komme fra?

NyhedsbrevLinks er en den vigtigste enkeltstående faktor for om din hjemmeside bliver synlig i søgeresultaterne eller ej.

Der kan være mange penge at tjene bare på at få et enkelt virkelig godt link fra den helt rigtige hjemmeside og derfor er der også personer og bureauer der udelukkende arbejder med at skabe links til deres kunder. Denne disciplin kaldes: linkbuilding.

Herunder er en simpel guide til hvorfra du skal prøve at få links.  Læs videre Linkbuilding: Hvor skal links (helst) komme fra?