Linkbuilding: Hvor skal links (helst) komme fra?

NyhedsbrevLinks er en den vigtigste enkeltstående faktor for om din hjemmeside bliver synlig i søgeresultaterne eller ej.

Der kan være mange penge at tjene bare på at få et enkelt virkelig godt link fra den helt rigtige hjemmeside og derfor er der også personer og bureauer der udelukkende arbejder med at skabe links til deres kunder. Denne disciplin kaldes: linkbuilding.

Herunder er en simpel guide til hvorfra du skal prøve at få links. 

Links er ikke bare links – reglen om relevans

Links til din hjemmeside skal være relevante. Det nemme svar på hvor du helst skal få links fra – er fra de sider som Google allerede har sat på side 1 for det søgeord du også selv forsøger at blive synlig på.

Det er klart at det bliver svært at få dine konkurrenter til at linke til dig (hvis dine konkurrenter er på side 1), men prøv at se om det er muligt på en eller anden vis.

Eksempel:

Hvis du har en hjemmeside om sundhed og motion, så er de bedste links du kan få dem fra andre motion- og sundhedshjemmesider og -blogs. Eller idet mindste indlæg der handler om emnet.

Relevans er kodeordet.

Du har muligvis en guide til løbetræning og så er et link fra ”Tjalfes Løbeblog” et godt relevant link. Links fra et Kinesisk debatforum hvor alt handler om computerspil er (surprise) ikke så relevante.

Man kan sagtens købe sig til den slags (altså links fra kinesiske sider) på eksempelvis Fiverr.com, men som grundregel skal man ikke købe links. Den slags er ofte meget gennemskueligt for Google at man forsøge at manipulere med den slags og ved overdreven brug kan det meget vel blive straffet af Google. Big time.

Prøv i stedet ( i nævnte eksempel) at få links fra:

Personllige træningsblogs, sider om kost og sundhed, sundhedsdebatter, løbemagasiner, sundhedsstyrelsen, relevante webshops og lignende.

Links fra mere generelle side som de store aviser, universiteterne, radiostationer, kommuner, ministerier, organisationer er altid godt uanset om at disse sider er mere generelle. Dette skyldes hjemmesidernes store troværdighed.

Links er ikke bare links – reglen om troværdighed

Ud af de ovennævnte muligheder for at få links fra relevante sider er de største, mest troværdige og mest autoritære sider de bedste at få henvisninger fra. Det siger næste sig selv. Troværdighed smitter på den måde at Google stoler mere på en henvisning til din blog fra DRs hjemmeside end på en henvisning fra et indlæg på ”Tjalfes løbeblog”.

Igen handler det om at DR selv har mange indgående links (og derfor troværdighed), mens en personlig blog ingen henvisninger har overhovedet. Ejeren af en personlig blog deler bare sin historie på de sociale medier (og det tæller ikke rigtig i forhold til SEO med mindre det er på Google Plus). Det er selvfølgelig også godt at få links fra personlige blogs, de er bare ikke lige så værdifulde som links fra DR og lignende troværdige sider.

Det bedste link du kan drømme om – relevant og troværdigt

Den bedste kombi er selvfølgelig et relevant og troværdigt site. Jeg vil tro at fødevareministeriets hjemmeside eller sundhedsstyrelsens hjemmeside er to oplagte kandidater til det bedste sted du kan få links fra til din guide om løbetræning.

Andre gode steder kunne være universiteternes hjemmesider for relevante fag eller i artikler i store løbemagasiner og avisartikler om relevante emner.

Links er ikke bare links – placering, synlighed og brug af eksterne links

Jo mere tydeligt dit links er på den hjemmeside der linker til dig jo bedre. Der er efterhånden enighed om at et link inde i teksten er bedre end et link i en eller anden boks adskilt fra teksten.

Google har også søgt patent på at indbygge den faktor i deres algoritme at jo mere folk trykker på det link der henviser til din hjemmeside, jo mere værdi har det også for dig i forhold til SEO, men om ikke andet så i forhold til direkte besøgende.

Læs om hvorfor links er så vigtige

Opsummering: Hvor skal mine links komme fra?

Så når du skal have links (og det SKAL du) så skal du sørge for at få links fra:

  1. Relevante sider – fordi emner smitter gennem links
  2. Troværdige sider – fordi troværdighed smitter gennem links

Derudover er det optimalt hvis links til din side står midt i teksten og du kan få Google overbevist om at det er nogle andre end dig selv der har fået det placeret linket der.

Udover links kan du også lave henvisninger og links fra sociale delingstjenester som Youtube, Flickr, Soundcloud, Twitter, Google Pus, Slide Share osv – men husk relevansen i forhold til dit indhold og en udførlig profil beskrivelse!

Vil du have hjælp til din online markedsføring? Så kontakt mig gerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.