Søgeordsanalyse: Sådan finder du søgeord på Google

Google dig selvEt søgeord er et ord (eller en frase) som mennesker taster ind i en søgemaskine (eksempelvis Google) for at finde en hjemmeside der handler om det emne.

Det er vigtigt at du har styr på dine søgeord og ved hvilke søgeord du forsøger at blive synlig på.

Hvordan finder jeg mine første søgeord?

Det første sted du skal starte er hos dig selv. Beskriv din hjemmeside og hvad den handler om. Du kan nok få et emne eller to ud fra det. Det er dine første søgeord.

I mit tilfælde, så har jeg en blog om fridykning, snorkling og undervandsjagt, og foruden disse tre søgeord så ville det være oplagt at kigge på søgeord som våddragt, harpun og dykkermaske.

Dernæst skal du finde ud af hvad dine læsere, dine kunder, din familie og dine venner kalder det du skriver om.

Nu burde du have en håndfuld søgeord (mindst) som du kan tage udgangspunkt i. Nu kan du med fordel indtaste dem i Ubersuggest, der er et værktøj, som ud fra dine søgeord, fortæller hvad der også er blevet søgt på i Google.

Nu burde din mængde af søgeord være vokset en del. Ellers kan du evt. indtaste dem i Keywordshitter.com, så skulle du gerne have lidt at arbejde med.

Hvilke søgeord skal jeg fokusere på?

De søgeordsidéer du har skal sorteres ved hjælp af Googles Keyword Planner. Keyword Planner kræver at man har en Google konto (hvis du har en Gmail, så har du allerede en) og en adwordskonto tilknyttet.

I Googles Keyword Planner indtaster du dine søgeord og så kan du se hvor mange månedlige søgninger der er på det pågældende søgeord. Dette gør hele forskellen på om du skal kalde dit blogindlæg “den ultimative guide til valg af armaturer” (880 månedlige søgninger) eller “den ultimative guide til valg af vandhaner” (1300 månedlige søgninger).

Denne artikel gennemgår hvordan man kan bruge accuranker til at arbejde med månedlige antal søgninger og søgeordsanalayse.

Guidens indhold er selvfølgelig det samme, men valg af titel og brugen af ordet ”vandhaner” frem for ”armaturer” vil gøre en forskel på hvor mange besøgende du får fra Google, trods at Google er blevet bedre til at afkode synonymer.

Nu vil jeg anbefale at sortere dine søgeord efter den månedlige søgevolumen. Dine vigtigste søgeord er selvfølgelig de søgeord der både giver mening for din side og har den største månedlige søgevolumen og derfor skal du målrette dit indhold på at blive synlig på dem.

Men så er der lige konkurrencen…

Konkurrentanalyse

Googles søgeresultater er personlige på den måde at du ikke får de samme resultater som din nabo. Google kender dig allerede lidt og vil helst give dig hvad du bliver glad for at se.

Derfor skal du gå til Impersonal.me og lave en upersonlig søgning på dit søgeord. Hvis dit marked er i andre lande og taler andre sprog så kan du indstille det. Nu kan du se hvad andre ser.

På baggrund af det søgeresultat du nu får frem skal du kunne vurdere om det vil være let eller svært at få din hjemmeside presset ind på side 1 eller ej.

Side 2 har absolut ingen interesse med mindre der mere end 10.000 søgninger på det pågældende søgeord om måneden.

Kig efter svage søgeresultater

Se kun på side 1 og gå ind på søgeresultaterne for at finde ud af om din side i fremtiden kunne få en plads her.

Svaghedstegn på hjemmesiderne i søgeresultaterne kan være følgende:

  • Søgeordet mangler i titlen
  • Søgeordet mangler på siden
  • Siden har ikke søgeordet i overskrifter
  • Siden er ikke en hjemmeside, men en PDF-fil
  • Siden ligger på et domæne med lille SEO værdi

(Gratis: Sammenlign dit domænes SEO niveau med konkurrenternes her: Opensiteexplorer.org)

  • Siden har døde links (tjek med Xenu eller Screaming Frog)
  • Siden åbner langsomt (tjek evt. med tools.pingdom.com)
  • Siden har færre end 300 ord – eller i hvert fald en mængde ord der er til at overgå
  • Siden har færre indgående links – og fra færre domæner end din egen hjemmeside (tjek med ahrefs.com)
  • Siden ser ufærdig eller spammy ud – måske er der reklamer over det hele?
  • Siden er på et andet sprog end det publikum du henvender dig til
  • Siden ligner ikke en side man vil bruge lang tid på

Har du fundet en række svaghedstegn fra listen ovenfor så kan du muligvis gøre det bedre og har dermed en god chance for at få dig en plads på side 1.

Denne analyse skal du lave for alle dine søgeord!

Der er en del mavefornemmelse og subjektiv vurdering i forhold til at bedømme om det vil være svært eller nemt at udkonkurrere de eksisterende søgeresultater, men prøv dig lidt frem og giv dine søgeord en konkurrencevurdering på en skala fra 1-10 hvor 1 er lettest og 10 er sværest.

Kom i gang – ellers sker der ingenting…

Nu har du styr på hvilke søgeord der er relevante for din hjemmeside og hvor stor søgevolumen der er på hver enkelte og hvor konkurrencen er stor eller lille.

Nu tager du dem fra en ende af og starter med de mest oplagte i forhold til relevans, volumen og konkurrence. Der skal nok være nogle lavthængende frugter hvor konkurrencen er lav i forhold til søgevolumen. Jeg vil anbefale dig at starte med dem.

Er konkurrencen høj skal du gøre alting rigtigt (on page) og dedikere og målrette hele din artikel udelukkende mod det ene vigtige søgeord – måske også skaffe nogle indgående links.

Er konkurrencen meget lille kan du nøjes med at lade søgeordet indgå i en underoverskrift eller måske bare i brødteksten, det kan sagtens ligge på side 1 alligevel hvis der ikke er noget bedre derude.

Det vigtigste er dog at du kommer i gang og i første omgang får rykket på alle de lavthængende frugter, men senere også på de rigtig store udfordringer.

Det er sådan med SEO at jo mere indhold du skaber, jo nemmere bliver det at få det gjort synligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.