SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og er en online marketing disciplin der handler om at synliggøre sit indhold i søgemaskinernes søgeresultater.
I Danmark (2014) er Google den altdominerende søgemaskine og derfor er SEO ofte det samme som at optimere mod at være synlig i Googles søgeresultater.
Hvad med Bing? [fnis…]
Hvis man skal nævne andre søgemaskiner end Google så skulle det være Bing. Bing er standardsøgemaskinen i Internet Explorer og set i det lys er det endnu mere imponerende at Google er så altdominerende.
Bing prøver ligesom Google at give gode søgeresultater, men der er ikke så dygtige som Google endnu – det mest spændende ved Bing er at det virker til at de har planer om at gå sammen med Facebook om en søgemaskine. I øjeblikket står Google for mere end 90% af alle søgninger i Danmark.
Hvordan fungerer Google?
Når mennesker i dag søger efter noget på nettet så indtaster de en ’søgefrase’ eller et ’søgeord’. Googles opgave er dernæst at finde de mest relevante resultater på baggrund af den søgefrase.
Søgeord, søgefrase, keyword (same same)
Google vil gøre alt hvad de kan for at deres søgeresultater er så brugbare og relevante som overhovedet mulig. Jo bedre Googles søgeresultater er, jo flere vil vælge bruge Google og dermed kigge (og klikke!) på de reklamer de viser ved siden af, og ovenover, søgeresultaterne.
Google tjener næsten alle sine penge via reklamer og det er essentielt hele tiden at have i baghovedet når man arbejder med SEO at Google vil give sine brugere den bedste søgeoplevelse som mulig, sådan at brugerne kommer igen og bliver ved med at bruge Google (og dermed bliver ved med at klikke på reklamerne).
Hvad består et søgeresultat af?
Googles søgeresultater er overordnet inddelt i to kategorier. Dem man kan købe sig til (”Adwords”) og dem man kan gøre sig ’fortjent’ til (’organiske søgeresultater’). De købte søgeresultater køber man via Googles reklamer ”Adwords” – og det er altså HER at Google tjener sine penge hver eneste gang der bliver klikket.

Købt synlighed: Google Adwords
Adwords er en god måde at synliggøre sig på, men det er samtidig et meget avanceret reklameværktøj som det kræver en stor indsats at få det optimale ud af. I værste fald (men i overraskende mange tilfælde) kaster virksomheder mange penge ud af vinduet. I bedste fald så understøtter Adwords virksomhedens SEO-arbejde og sikrer at man får ekstra synlig på de søgeord der er vigtige for virksomheden eller som man har vanskeligt ved at slå igennem på organisk.
Organiske søgeresultater
Googles organiske resultater bestemmer Google suverænt over. Du kan ikke købe dig direkte til placeringer her. Alt afhænger af Googles algoritme der er under konstant udvikling og som kun Google kender den fulde sandhed omkring.
Google siger selv: ”Lav godt og relevant indhold så bliver du belønnet”, – og selvom det nok ikke er helt forkert, så kan det slet ikke stå alene hvis du vil tops i en konkurrencepræget branche.
Desuden findes mange tilfælde af elendigt indhold der ranker allerøverst og fantastisk indhold der praktisk talt er usynligt.
Hvordan kommer jeg så øverst i Googles organiske resultater?
Du skal i gang med at optimere mod et bestemt søgeord eller søgefrase. Google bruger mere end 200 forskellige faktorer i deres algoritme for at afgøre om din side er relevant for en bestemt søgning.
Så start med dit vigtigste søgeord og send et tydeligt signal til Google om at din side bør være relevant for søgninger der indeholder dit søgeord – så er du godt på vej. Dette er “On page SEO”
Læs også : Sådan finder du dine søgeord
On page SEO – relevans på teksten på din hjemmeside
On page SEO er alt du kan gøre på din egen hjemmeside for at give Google besked om temaet for din hjemmeside, indhold og specifikke søgefraser som du skal være synlig på.
Selvfølgelig skal dit søgeord indgå i teksten på den side du forsøger at gøre synlig for det søgeord. Det er vigtigt at søgeordet indgår i titlen på siden og gerne også i overskrifter undervejs (evt. i andre udgaver: ental/flertal). Dine fotos skal have filnavne der signalerer emne og indhold (tænk igen gerne på dit hovedsøgeord).
Vil du have hjælp til din online aktiviteter? Så skriv mig en mail her på siden.
Den gode brugeroplevelse
Derudover så skal du igen tænke over hvordan Google tjener sine penge: Ved at give brugerne de mest relevante resultater. Tænk derfor på hvad du selv gerne vil finde hvis du søger på en specifik søgefrase.
Sandsynligvis vil du gerne have Google viser dig en hjemmeside der er overskuelig, der har sine kilder i orden, har en tydelig afsender, har masser af godt researchet indhold, en hjemmeside uden døde links med hurtig responstid og som problemfrit tilpasser sig mobiler, tablets og andre skærmstørrelser.
En hjemmeside der ikke smækker pop-ups i hovedet på de besøgende og viser dem kæmpestore reklamer. En hjemmeside hvor man altid kan finde rundt fordi der mange steder ligger henvisninger til andre relevante artikler og informationer.
Du skal simpelthen lave det bedste resultat overhovedet. En hjemmeside som man som bruger får lyst til at dele med sine venner og nævne hvis man vil hjælpe andre.
Du kan læse en avanceret guide til On Page SEO her
Off page SEO – alt hvad der foregår andre steder end på din hjemmeside
Selvfølgelig holder Google øje med hvad andre siger om din hjemmeside. Det kraftigste signal er fortsat henvisende aktive links. For Google er links en afgørende faktor for hvor stor troværdighed og autoritet din side har. Mange henvisninger (links) er ganske simpelt en indikation for at der findes godt indhold på din side.
Man kan linke på flere måder, men som begynder er det eneste du skal bekymre er at få fat i de første 20-30 stykker – og det kan være svært nok i sig selv.