Sådan sælger jeg min nye bog: Case Uvjagtbogen

NB. Dette indlæg vil løbende blive opdateret.

I 2014 udgav jeg min første bog “Hold Vejret”. Bogen er en fagbog der handler om fridykning og mit mål var at skrive en grundig grundbog, udgive den som selvudgiver og blive rig og berømt…

Især havde jeg et stort fokus på forsalg ( da det reelt finansierede mine samlede udgifter til produktionen af bogen) og hvordan det gik kan du læse om her.

Nu, i 2018, er jeg igang med at skrive Uvjagtbogen. En grundbog om undervandsjagt som jeg håber kan blive en mindst lige så stor succes.

Med erfaringerne fra 2014 er jeg endnu mere opsat på at få solgt en masse bøger – både i forsalg og efterfølgende.

Uvjagtbogen udkommer på Peoples Press i foråret 2019

Mine erfaringer fra 2014

  • Min emailliste var min vigtigste salgskanal
  • Mine følgere vil gerne købe i forsalg hvis de får noget ekstra (VIP)
  • Dykkerbutikkerne vil gerne købe i forsalg (til en god rabat)
  • Facebook og video er godt til at nå mine eksisterende fans – ikke så meget nye fans
  • Forsiden er vildt vigtigt at få på plads meget hurtigt
  • En stabil betalingsløsning og jura, teknik omkring forbestillinger skal have stort fokus.
  • En partner (Kingfish i 2014) er meget værd i forhold til konkret udsendelsen af bøgerne, pakkefaceiliteter, postaftale osv.

Læs nærmere om mine erfaringer og mine udgifter fra 2014.

Idag ville jeg nok benytte mig af andre løsninger end dengang (Lasertryk, og Epay Pro+  med flere).

Hvordan har jeg tænkt mig at sælge bøger i 2018/2019

Jeg har per 1/4 2018 følgende kanaler med fans/følgere:

Emailliste (+5000), facebookside (+5000), Instagram (+1500), Personlig facebook (+2000), Personlig LinkedIn (+2000), YouTubekanal (+650 abbonementer), Hjemmeside (+5000 månedlige besøgende),  2 facebookgrupper (+200 per gruppe), Chatbotpermissions (+200) Twitter (+200 følgere) Google + gruppe ( +400), Månedlig udgivelse af podcast (+2000 downlads månedligt af de seneste 3 episoder).

Ovenstående kanaler er GULD værd – og jeg har brugt meget krudt på at få dem til den nuværende størrelse og passe og pleje dem.

Hvis du ikke har nogle kanaler, så start idag med at samle ind – og hvis du kun skal gøre en ting, så start en emailliste.

Mine kanaler er så relativt store at jeg i første omgang ikke behøver bruge penge på at annoncere. Jeg har allerede fat i mit publikum og kan nå de samme ca. 6000-7000 mennesker med forskellige kanaler.

Den overordnede plan for mit forsalg

Jeg vil allerede  starte markedsføringen af bogen 1 år før udgivelse – mens jeg skriver den.

Hjemmesiden Uvjagtbogen.dk skal hurtigt op at køre og begynde at samle emails og lave konkrete salg. Hjemmesiden er lavet i wordpress og indsamler emails via pluginnet Thrive leads.

Jeg vil åbne for forsalg/forbestilinger så tidligt som muligt. Julen 2018 skal aktivt bruges til at sælge bogen, selvom bogen først udkommer i 2019.

Jeg har lavet en facebookgruppe (VIP) som får et særligt tilbud (se det herunder).

Inddrage alle kanaler og bygge langsomt op

Jeg vil inddrage alle mine kanaler og langsomt bygge markedsføringen af bogen op. Al trafik forsøger jeg at lede til uvjagtbogen.dk der skal samle emails, gruppemedlemmer og sælge bogen.

Derudover vil jeg omtale bogen på andre platforme :

Andre platforme er: Denne onilne marketing blog, andre facebookgrupper. artikler i magasiner, interviews og muligvis gæsteblogging.

Frekvens af omtalen og markedsføringen generelt vil være et langsomt opbygget crescendo hvor jeg i slutfasen også vil bede venner, bekendte, fans og allierede om at deltage i en massiv omtale og markedsføring.

Mit mål er 800 bøger i forsalg (!)

Målet bliver at sælge 800 bøger i forsalg (både til forhandlere og slutforbrugere ) inden udgivelsen. Men jeg drømmer om 1000…

Hvad gør jeg for at skabe forsalg?

Hvis læserne bestiller bogen vil de udover bogen også modtage:

  • En håndskrevet hilsen i starten af bogen.
  • Første kapitel indlæst af forfatteren (mig) tilsendt deres mail.
  • En invitation til deltagelse i bogreceptionen.

Hvis dykkerbutikker og lignende bliver forhandlere af bogen og forbestiller vil de udover selve bøgerne til gengæld modtage:

  • Et link fra uvjagtbogen.dk til deres dykkerbutik – og logo under /forhandlere
  • En 150 ords unik produktekst til deres webshop
  • 5 Produktbilleder (ikke unikke)
  • Omtale på Undervandsitetets facebookside (+5000)
  • En god pris på bogen hvis de bestiller mere end 20 eksemplarer.

Hvordan vil jeg gøre det – måned for måned?

12 måneder til udgivelse (marts 2018)

Uvjagtbogen.dk hjemmeside er oppe at køre – indsamler emails og sender folk videre til en facebookgruppe (VIP – Backstage).

Bogen er nævnt forsigtigt på næsten alle kanaler 1-2 gange.

Resultat: ca 130 i facebookgruppen, 130 på emaillisten

11 måneder til udgivelse (april 2018)

Uvjagtbogen.dk skal udbygges lidt så den afslører mere indhold.

Jeg har lavet første spørgsmål til brugerne i fb gruppen om en konkret overvejelse jeg gør i mig i forhold til afgrænsning og fokus – god respons! Jeg skal helt klart inddrage dem undervejs!

Jeg går igang med at arrangere et samarbejde med en stor dykkerbutik omkring reception, udsendelse af bøgerne, forsalg mm.

Bogen nævnes 1-2 gange på de fleste kanaler

Resultat: ca. 200 i facebookgruppen, ca. 200 på emaillisten


10 måneder til udgivelse (maj 2018)

Første video fra en konkret fotosession midt i Øresund bliver uploadet på mange kanaler. Vi prøver at lave forsidefotoet.

Bogen nævnes fortsat 1-2 gange på de fleste kanaler.

Resultat: 225 i facebook gruppe og på emailliste

9 måneder til udgivelse (juni 2018)

Jeg tager på en weekend med fotografen og vi liveblogger og laver videoer undervejs. Håber på at få rigtig mange fotos på plads – forsidefoto er vigtigt!

Bogen nævnes løst hist og pist.

Resultat: 250 i facebookgrup og på emailliste

8 måneder til udgivelse (august 2018)

Forsiden skal være færdig!

Når forsiden er færdig giver det mening at rulle mere markedsføring ud.

Foreløbig 300 i Facebookgruppen og et podcast om fotoarbejdet udgivet.

7 måneder til udgivelse (septemer 2018)

6 måneder til udgivelse (oktober 2018)

5 måneder til udgivelse (november 2018)

Bogen skal markedsføres tungt som julegaveønske

4 måneder til udgivelse (december 2018)

Bogen skal markedsføres tungt som julegaveønske

3 måneder til udgivelse (januar 2019)

Mindre aktivitet på sociale medier og emails. Fokus på at få bogen ud i dykkerbutikker og jagtbutikker.

2 måneder til udgivelse (februar 2019)

Dato for bogreception – og konkret invitation til receptionen til alle (med dagsorden om at sælge en masse bøger).

1 måned til udgivelse (marts 2019)

Udgivelse

Bogreception

Medieomtale

Første måned efter udgivelse

Anden måned efter udgivelse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *