Dette er ikke en artikel om hvordan du OGSÅ kan holde foredrag, eller en diskussion om selvudgivelse vs. forlag.
Denne artikel handler om hvordan du som forfatter kan tjene markant flere penge per bog du sælger.
Det er også en taktik der sørger for at du har råd til at reklamere for dine bøger vha. betalt annoncering Facebook eller Google.
Hvem skriver?
Jeg hedder Morten Rosenvold Villadsen og er forfatter til 2 fagbøger: “Hold Vejret” fra 2014 (3500 solgte) og “Undervandsjagt” fra 2019 (ca. 2000 solgte). Jeg er 39 år og lever af at være ekspert i fridykning og uv-jagt ved hjælp af mange bække små.
Økonomi og marketing for forfattere
I de facebookgrupper jeg færdes med forfattere hører jeg ofte om udfordringer ved at få tid og råd til at markedsføre sin bog. Jeg synes det er brandærgeligt at man lægger så meget blod, sved og tårer i et produkt, men ikke bruger nok ressourcer på at få produktet ud.
Ofte er en bog noget der skrives på som et sideprojekt, måske endda et hobbyprojekt – og der er ikke sat penge af til at markedsføre bogen når den er færdig. Det er ærgeligt, da det ofte er forfatterens egen markedsføring der afgør om en bog sælger eller ej (så længe man ikke har bevist sit værd som bestseller-forfatter.
Selvudgivelse vs. forlag
Hvis du udgiver bogen selv, skal du selv ligge hele udbetalingen for tryk osv. (se hvad min første bog kostede her). Du skal også selv markedsføre det. Til gengæld scorer du alle indtægter.
Hvis du får et forlag til at udgive bogen skal du sjældent betale noget selv (ellers lyser der en rød lampe!) – til gengæld får du kun 20-25 % af salget. Resten snupper forlaget.
Men hvad hvis der var en metode til at tjene +20-25 % mere PER BOG solgt, selvom du udgiver på forlag – og uden at skulle genforhandle din kontrakt?
Det findes – og det hedder affiliate marketing
Affiliate marketing forklaret
Det lyder lidt “snusket” med sådan et engelsk fagudtryk. På dansk kunne det oversættes til “kommisions-aftale”. Det er nemlig sådan at store online boghandlere som Saxo, Gucca, Arnold Busck, Bogreolen, Coop gerne vil betale for at få besøgende ind på deres side.
Du kan sende besøgende ind på deres side (til din bog) og derfor vil Saxo, Gucca m.fl altså gerne betale dig for besværet.
Alle nævnte online boghandlere herover har et partner-program som du kan skrive dig op til HER og derved tjene penge på din egen bog – når den bliver solgt hos dem.
De fleste procentsatser for denne henvisning ligger mellem 4% og 10% (af udsalgsprisen!).
Ordbog og termer i affiliate marketing
- Saxo, Gucca m.fl = Annoncører
- Forfattere der enten har hjemmesider, facebooksider, facebookprofiler, emaillister eller instagramprofiler = Publishers
- Den type af links som kan spores tilbage til dig – og som Saxo m.fl vil betale dig for = Affiliatelinks
På Partner-ads hjemmeside ansøger du alle boghandlere der sælger din bog og anmoder om at få en kommisionsaftale. Derefter får du adgang til at lave affiliatelinks til deres butik.
Nu sender du mails ud til din mailliste (hvis ikke du har en mailliste, så kom igang!), nu laver du opslag på din facebookside, nu skriver du højt og tydeligt på din hjemmeside eller blog:
KØB MIN BOG HER <- affiliatelink
Hvis folk så køber din bog (eller andre ting indenfor 30 dage i den webshop) – så modtager du automatisk din affiliatekommision.
Kan det blive til noget? JA!
Regneksempel 1
Beregner og udregning er lavet med hjælp fra digitaltafbetaling.dk
Udgivelse på et forlag
Eksemplet herunder er inkl. moms.
Bogens salgspris = 300kr
Forhandlerens (ex. Arnold Busck) andel er 35% = 105 kr
Forlagets andel er 40 % = 120 kr
Forfatterens andel er 25 % = 75 kr
Hvis forfatteren havde skabt salget via affiliate marketing hos Arnold Busck havde han/hun han modtaget yderligere 5% = 15 kr
Altså en merfortjeneste på 20% per bog!
(Arnold Busck er i øvrigt slet ikke den shop der giver mest).
Mine egne erfaringer
Jeg er selv skrevet op hos partner-ads og jeg har lavet en prissammenligning på min hjemmeside – den ser sådan ud.
Alle links på den side er affiliatelinks, og det vil sige at uanset hvilken shop der vælges tilfalder der mig 5-12 % af salgsprisen.
Da jeg lavede et nyhedsbrev med et tilbud
På et tidspunkt lavede jeg et forsalg på min seneste bog “Undervandsjagt”. Bogen var sat til 299,- i vejlendende pris, men pludselig lavede Gucca et tilbud på 199,- på den. Min første reaktion var at det da var ærgeligt at de dumpede prisen på min flotte gode bog der ikke engang var gået i trykken endnu. Men hurtigt derefter udsendte jeg et nyhedsbrev og reklamerede for dette tilbud og henviste til det med mit affiliatelink.
Resultatet blev at jeg solgte mere end 50 bøger den dag (stadig i forsalg), og at jeg tjente mere en 1100kr ex. moms ALENE i affiliatekommision. på 1 dag.
Lad andre betale for din markedsføring
I øjeblikket gør jeg det at jeg laver facebookannoncer hvor jeg gør opmærksom på mine bøger. Det koster penge, men mine reklameudgifter betales i det store og hele af mine affiliatekommisioner og derved får jeg solgt flere bøger, men lader forhandlerne (Saxo m.fl) være dem der “betaler” for markedsføringen.
Uetisk overfor forhandlerne?
Dette var min egen bekymring til at starte med.
Men jeg er blevet klogere.
De fleste webshops bruger allerede penge på betalt markedsføring. Google Ads, Facebook Annoncer, Reklamer og bannere, plakater osv.
De har ALLEREDE indregnet reklameudgifter i deres forretningsmodel – og det giver jo meget mere mening at deres reklameudgifter bliver betalt til dig fremfor multinationale firmaer som Facebook og Google, og ydermere er du jo nok som forfatter bedre til at reklamere til den målgruppe der er netop for dit produkt (din bog).
Hvordan kommer jeg igang med affiliate marketing?
Jeg bruger selv partner-ads og blogindlægget her har affiliatelinks til partner-ads (50kr per affiliate).
Hos Partner-ads (ansøg her, tak) kan du skrive dig op til at være publisher for: Saxo, Bogreolen, Arnold Busck og Gucca og Coop.
Hos Tradedoubler (ansøg her) kan du skrive dig op til Bogreolen, CDON og Bog og Idé.
Har du spørgsmål så skriv endelig en kommentar herunder!
God fornøjelse!